Binnenvaart wil objectieve standaard voor meting emissies

Er moet een objectieve Europese standaard komen voor de meting van de uitstoot van roet en fijnstof door binnenschepen.

Dat vindt de Duitse binnenvaartorganisatie BDB. Zo’n standaard is er nog niet, met als gevolg dat de binnenvaart op grond van subjectieve waarnemingen vaak de ‘Zwarte Piet’ krijgt uitgedeeld.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk aanbieding

Reacties

Ik weet dat Shell een nieuwe brandstof gaat introduceren voor de binnenvaart, Shell GTL Fuel Marine. Deze "diesel" komt uit aardgas, gedraagd zich als diesel en kan in iedere dieselmotor. Voordeel: tot meer dan 50% minder roet en fijnstof. Het probleem kan dus met 50% worden gereduceerd zonder aanpassing aan de motor. Er zijn al schepen welke deze brandstof gebruiken, zelfs een Deutz uit 1964 draait er probleemloos op. Een CCR1 motor kan met deze brandstof CCR2 waardig draaien. Mark

Geplaatst door: mark snoek op

Ja, helemaal mee eens. Helaas overigens. De lobby van het spoorvervoer heeft het er bij bepaalde organisaties, zoals TK Blue al voor elkaar gekregen dat het spoorvervoer als "electrische modus" wordt gezien, met bijbehorende nihil-uitstoot. Zonder dat ook maar iemand nadenkt hoe die electriciteit dan wordt verkregen. En de binnenvaart maar roeien…

Geplaatst door: Joop A op
Binnenvaart wil objectieve standaard voor meting emissies | NT

Binnenvaart wil objectieve standaard voor meting emissies

Er moet een objectieve Europese standaard komen voor de meting van de uitstoot van roet en fijnstof door binnenschepen.

Dat vindt de Duitse binnenvaartorganisatie BDB. Zo’n standaard is er nog niet, met als gevolg dat de binnenvaart op grond van subjectieve waarnemingen vaak de ‘Zwarte Piet’ krijgt uitgedeeld.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Ik weet dat Shell een nieuwe brandstof gaat introduceren voor de binnenvaart, Shell GTL Fuel Marine. Deze "diesel" komt uit aardgas, gedraagd zich als diesel en kan in iedere dieselmotor. Voordeel: tot meer dan 50% minder roet en fijnstof. Het probleem kan dus met 50% worden gereduceerd zonder aanpassing aan de motor. Er zijn al schepen welke deze brandstof gebruiken, zelfs een Deutz uit 1964 draait er probleemloos op. Een CCR1 motor kan met deze brandstof CCR2 waardig draaien. Mark

Geplaatst door: mark snoek op

Ja, helemaal mee eens. Helaas overigens. De lobby van het spoorvervoer heeft het er bij bepaalde organisaties, zoals TK Blue al voor elkaar gekregen dat het spoorvervoer als "electrische modus" wordt gezien, met bijbehorende nihil-uitstoot. Zonder dat ook maar iemand nadenkt hoe die electriciteit dan wordt verkregen. En de binnenvaart maar roeien…

Geplaatst door: Joop A op