Dit artikel verder lezen?
Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Bent u al abonnee van NT ?
De logistieke sector in Nederland wil samen met de overheid bekijken hoe de gevolgen van het verplicht wegen van containers beperkt kunnen worden.
Dit laten brancheorganisaties EVO, Fenedex, Fenex en TLN in een gezamenlijk persbericht weten.
Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Heer Jorritsma,
De export containers welke naar de zeeterminals gebracht moeten worden kunnen reeds voordat zijn naar Rotterdam of Antwerpen getransporteerd worden in het achterland bij de inlandterminal gewogen worden. Te zwaar beladen containers worden er dus reeds uitgehaald in de nabijheid van de exporteur en niet pas in de zeehaven.
Meneer Zonneveld
Het probleem ligt niet zozeer bij de inlandterminals maar bij de zeeterminals .
gewichtsverschillen van maar als 2 ton zijn echt geen uitzondering op de zeeterminals
Voor de kleine binnenvaart/zeevaart is het totaal gewicht van een te laden container uiterst belangrijk t.b.v stabiliteit .
Het wegen van een container om zekerheid te verschaffen omtrent het gewicht is mijn ogen een must .
Dat de verladers met dollartekens in hun ogen hier op tegen zijn zegt voldoende over de verladers en hun organisaties n.l eerst geld en op de laatste plaats veiligheid van schip en bemanning
De inland container terminals in Nederland zouden deze taak tegen zeer beperkte meerkosten op zich kunnen nemen. De kranen en reachstackers wegen op het moment te containers al. Het wordt alleen nog niet geregistreerd.
Na het invoeren van de laagzwaveleisen zal verplicht wegen de concurrentiepositie van Shortsea t.o.v. wegvervoer zeker niet verbeteren.