Havenbelasting van de baan

Het plan om de Nederlandse zeehavens aan te slaan voor de vennootschapsbelasting is van de baan.

Dit blijkt uit het deze week door het kabinet gepubliceerde concept-wetsvoorstel om de vennootschapsbelastingplicht voor overheidsbedrijven te ‘moderniseren’.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Waarom zouden de overslag-bedrijven en de reders, die uiteindelijk het havenproduct maken, wel vennootschapsbelasting moeten betalen en het bedrijf dat de gronden en kades voor de overslag verhuurt niet? Waarom Schiphol wel, de zeehavens niet? Privaat aangestuurde havens zijn gewone bedrijven en dienen gewoon belasting te betalen. Bij goed ondernemerschap deert een belasting over winsten de bedrijfsvoering niet, alleen de aandeelhouders worden geraakt.

Geplaatst door: Bas van Holst op

Het blijft verbazingwekkend, dat een level playing field belangrijk is, als de lobby goed is. Als bijvoorbeeld een infrabelasting op km basis op het spoor een modaliteit ernstig op achterstand zet omdat bijv. water en lucht dat niet kennen, en weg niet op een vergelijkbare zeer hoog niveau,(klein bedrag per auto) is er geen draagvlak om die voorwaarden voor iedere modaliteit gelijk te maken. Nog een voorbeeld: rode diesel voor de binnenvaart, niet voor weg en spoor! Hulde aan de lobby!

Geplaatst door: Toon Habers op
Havenbelasting van de baan | NT

Havenbelasting van de baan

Het plan om de Nederlandse zeehavens aan te slaan voor de vennootschapsbelasting is van de baan.

Dit blijkt uit het deze week door het kabinet gepubliceerde concept-wetsvoorstel om de vennootschapsbelastingplicht voor overheidsbedrijven te ‘moderniseren’.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Waarom zouden de overslag-bedrijven en de reders, die uiteindelijk het havenproduct maken, wel vennootschapsbelasting moeten betalen en het bedrijf dat de gronden en kades voor de overslag verhuurt niet? Waarom Schiphol wel, de zeehavens niet? Privaat aangestuurde havens zijn gewone bedrijven en dienen gewoon belasting te betalen. Bij goed ondernemerschap deert een belasting over winsten de bedrijfsvoering niet, alleen de aandeelhouders worden geraakt.

Geplaatst door: Bas van Holst op

Het blijft verbazingwekkend, dat een level playing field belangrijk is, als de lobby goed is. Als bijvoorbeeld een infrabelasting op km basis op het spoor een modaliteit ernstig op achterstand zet omdat bijv. water en lucht dat niet kennen, en weg niet op een vergelijkbare zeer hoog niveau,(klein bedrag per auto) is er geen draagvlak om die voorwaarden voor iedere modaliteit gelijk te maken. Nog een voorbeeld: rode diesel voor de binnenvaart, niet voor weg en spoor! Hulde aan de lobby!

Geplaatst door: Toon Habers op