Het recept voor marketingsucces

Ik ben een marketeer in hart en nieren. Juist daarom doet het me wel eens pijn als mensen de woorden “dat is pure marketing” niet uitspreken met een bepaalde mate van trots en waardering, maar eerder om een vorm van volksverlakkerij aan te duiden. Marketeers worden toch nog vaak een beetje met de nek aangekeken…niet voor vol aangezien. Het zijn creatieve jongens en meisjes die telkens weer een nieuwe manier proberen te verzinnen om bij de klant de koopknop te vinden. Maar een recept voor succes, dat lijkt er niet te zijn.

Marketingmoeheid
Je kunt niet zeggen dat we er niet naar zoeken en niet continu bezig zijn om ons als marketeers aan te passen aan de rap veranderende wereld om ons heen. Als je De Grote Marketingenquête van 2016 ziet, merk je dat de worsteling met technologische veranderingen en met grillige klanten, die in toenemende mate marketingmoe zijn, ons parten speelt. Maar treffender is nog de zelfreflectie van veel marketeers die uit die enquête bleek. De grootste uitdagingen…die zijn intern van aard. Zo wordt een gebrek aan vakmanschap genoemd, de te grote complexiteit en een gebrek aan snelheid. En het korte termijn denken. Herkenbare worstelingen, die mij alleen maar sterken in mijn gedachte dat marketeers eens moeten stoppen met zich druk te maken over de marketing van de organisatie en vooral moeten bezinnen op de organisatie van de marketing.  

Een prachtige flop
Toen Dick Fosbury zich realiseerde dat hij met harder en harder trainen echt niet de vooruitgang ging boeken die hij als hoogspringer nodig had om wedstrijden te winnen, laat staan medailles te pakken op de olympische spelen, deed hij iets opmerkelijks. Hij nam een stap terug, ontwikkelde een andere manier om over de lat te springen en perfectioneerde die. Het werd de Fosbury Flop…en zorgde dat hij in de jaren die volgde centimeters marge op zijn concurrenten had. Nieuwe principes, een andere benadering, nieuwe competenties opdoen … en dan de lat een stuk hoger kunnen leggen. Dat kunnen marketeers leren van Dick Fosbury. 

De marketingorganisatie van de toekomst 
Juist omdat marketeers op het vlak van hun eigen organisatie, de inrichting van de marketingfunctie, vaak achterstallig onderhoud hebben opgelopen, heb ik het boek “De Marketingorganisatie van de Toekomst” geschreven. Niet om de marketeer bij te benen zodat hij of zij vandaag goed mee kan komen, maar om te zorgen dat je klaar bent voor de uitdagingen van morgen. Tijdens mijn workshop ga je geen kant en klaar recept voor succes krijgen, maar wel alle ingrediënten die ervoor nodig zijn! De belangrijkste principes van een moderne marketingorganisatie zijn wendbaarheid, kortcyclisch werken, integraal digitaal organiseren, competentiegericht sturen en vooral het werken als ultieme ‘matchmaker’. Die principes gaan we verkennen en toepassen op jouw praktijk. Op naar jouw eigen Fosbury Flop!

Geschreven door: Rob Beltman - H3ROES

       

www.nieuwsbladtransport.nl is de website voor professionals actief in transport en logistiek en is een uitgave van NT Publishers BV.

NT Publishers BV is een onderdeel van de ProMedia Group, met het hoofdkantoor in Breda