Het Deense DSV wist over het derde kwartaal van dit jaar het bedrijfsresultaat met bijna 34,4% te verhogen naar 1,3 miljard Deense kroon (174,4 miljoen euro).

Het resultaat uit de zee-en luchtvrachtexpeditie steeg met bijna 50% naar 903 miljoen kroon. Daarmee profiteerde de Deense logistieke dienstverlener nu volledig van de overname en integratie van het Amerikaanse  UTi . De winstmarge uit expeditie lag op 10% tegen 7,6% in dezelfde periode vorig jaar.

De groeimarkten waren voor DSV vooral de landen waar UTi een sterke positie had. Behalve Noord-Amerika ging het daarbij om China, Duitsland en Zuid-Afrika. 

Het zeevrachtvolume nam bij DSV in het derde kwartaal bescheiden toe met 3% naar 355.000 teu. 'Dat was in lijn met het marktgemiddelde', aldus de directie. De brutowinst uit de containervaart nam licht af van 3.254 kroon per teu naar 3.169 kroon. Het luchtvrachttonnage steeg daarentegen met 12% naar 165.000 ton. De brutowinst stelde door de lagere dollarkoers in deze sector een beetje teleur met een afname van 6.792 Deense kroon per ton naar 6.501 kroon. Dat werd ruimschoots gecompenseerd onder de streep door het hogere volumes op drukke vrachtroutes zoals die vanuit Azië op de VS en Europa.

Ofschoon DSV in de luchtvrachtsector ook last heeft van gebrek aan capaciteit is er volgens topman Jens Andersen geen reden om alarm te slaan. Onder meer is DSV nu via de acquisitie van UTi een grote speler geworden in de luchtvrachtexpeditie en dat zorgt voor meer koopkracht in de markt, stelt hij.

DSV waarschuwt bij de presentatie van de kwartaalcijfers wel dat slechte contracten van oud-klanten van UTi waarschijnlijk niet worden verlengd onder de vlag van DSV. Het gaat volgens financieel topman Jens Lund om vervoersovereenkomsten die 'niet voldoende winstgevend zijn' of 'een abnormaal hoog niveau aan werkkapitaal' vergen. 'We kunnen geen klanten bedienen die minder dan 5% aan inkomsten uit geïnvesteerd (ROC) kapitaal opleveren. Dat is gewoon niet voldoende', aldus Lund.

Het landvervoer van DSV liet intussen over het derde kwartaal een bedrijfsresultaat zien van ruim 300 miljoen Deense kroon (+7,2%) tegenover vorig jaar op een omzet van 7,5 miljard kroon (+5,7%). Contractlogistiek (DSV Solutions) deed het ook niet slecht met een resultaat van 115 miljoen kroon (+9,5%) op een omzet van 2,75 miljard kroon(+ 10,1%). In deze sector had DSV niet alleen last van een zware prijzenslag maar was er ook sprake van hogere operationele kosten.

Laatst gewijzigd: 30 oktober 2017 12:16