Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (luchtvaart) heeft Schiphol opdracht gegeven om binnen vier weken een voorstel uit te werken voor het toekennen van extra vrachtvluchten.

'Aangezien het behoud van luchtvracht ook van groot belang is voor de luchthaven Schiphol, heb ik Schiphol per brief verzocht om binnen vier weken tot een gedragen voorstel voor een local rule te komen', schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer. Eerder deze maand werd een voorstel van een local rule voor vrachtvluchten, een initiatief van vrachtkoepel ACN, door een meerderheid in het coördinatiecomité van Schiphol afgewezen. Dijksma hoopt dat Schiphol in een herkansing bij het comité, dat wordt gedomineerd door de passagiersmaatschappijen, meer succes zal hebben.

De staatssecretaris laat verder weten juridisch geen heil te zien in een eigen zelfstandig besluit rond een local rule voor de vrachtsector op Schiphol. Dat is volgens Dijksma gebleken uit een eigen verkenning en een second opinion van de landsadvocaat. 'Alleen partijen die vertegenwoordigd zijn in het coördinatiecomité kunnen dergelijke local rules voorstellen, zoals Schiphol', schrijft zij. 


De Nederlandse vrachtsector reageert positief op het initiatief van de staatssecretaris ofschoon het te laat komt voor het toewijzen van extra vrachtvluchten voor het komende winterseizoen op Schiphol. Nu al hebben een groot aantal vrachtmaatschappijen aangegeven uit te wijken naar de Belgische luchthavens van Luik en Brussel. Het gaat daarbij om zeker dertig vrachtvluchten per week die vanaf november verdwijnen op Schiphol. Vooral vrachtafhandelaar Menzies lijdt onder die uittocht. Op korte termijn staan daar honderd banen op de tocht. 


Voorzitter Ivo Aris van ACN had liever gezien dat een brief met de huidige inhoud véél eerder was gekomen, 'maar het siert de staatssecretaris dat zij haar betrokkenheid bij de sector en de werkgelegenheid tot uitdrukking brengt op één van de laatste dagen van haar ambtstermijn. Om de toekomst van de luchtvrachtsector en daarmee de luchthaven Schiphol te waarborgen, blijft steun van de uitgaande en komende bewindspersonen bittere noodzaak.'


Volgens voorzitter Arthur van Dijk van TLN wordt door de ingreep van Dijksma 'de kans groter dat Schiphol een vooraanstaande luchthaven kan blijven in de luchtvrachtmarkt. Dat is goed voor de Nederlandse economie en voor de werkgelegenheid die verbonden is met luchtvrachtvervoer.'


Adjunct-directeur Joost Sitskoorn van verladersorganisatie Evofenedex vindt wel dat de  staatssecretaris met de opdracht 'een stevige druk op de luchthaven' legt. 'Schiphol moet binnen vier weken met een goed voorstel komen om de positie van het vrachtvervoer te beschermen. We zullen alle middelen gebruiken om ze daarbij te ondersteunen. Het is van groot belang om hierbij rekening te houden met de positie van KLM, zodat er brede steun kan ontstaan voor de voorstellen.'


De belangenorganisaties en vakbond FNV Bondgenoten dringen verder bij de staatssecretaris aan op overbruggingsmaatregelen voor de winterperiode om het verlies aan vrachtvluchten zo klein mogelijk te houden. 'Op die manier kan de sector goed inspelen op de vraag die in de zomer van 2018 ontstaat', zegt bestuurder Leen van der List van FNV Schiphol. 'Daarbij zie ik een nadrukkelijke rol voor de luchtvaartsector op Schiphol, de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Infrastructuur en Milieu, en individuele bedrijven op de luchthaven. De gesprekken daarover moeten snel beginnen.'

Laatst gewijzigd: 23 oktober 2017 14:44