Vakbond FNV en de Nederlandse vrachtsector willen dat staatssecretaris Sharon Dijksma (luchtvaart) het komend winterseizoen 600 extra vrachtslots toekent aan de maatschappijen op Schiphol.

'Met 600 extra slots is het probleem voor dit jaar opgelost’, schrijven de brancheorganisaties Evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands (ACN) en de vakbond in een gemeenschappelijke brief aan de staatssecretaris.
 
Volgens FNV-bestuurder Jan van den Brink zijn de gevolgen voor de expeditie en transportbedrijven groot als dit najaar 20% van de vrachtvluchten wegvallen door het te kort aan ruimte op de luchthaven. ‘Als dit zo doorgaat, staan nog eens honderden banen op de tocht', aldus Ten Brink.

Voorzitter Arthur van Dijk van TLN is het met de het FNV eens. ‘Schiphol is een van de grootste vrachtluchthavens van Europa en enorm belangrijk voor de internationale concurrentiepositie van Nederland. Dat moeten we koesteren.' 

De FNV en de belangenbehartigers in de logistiek doen een dringend beroep op staatssecretaris Dijksma om in te grijpen. Volgens hoofd beleid Joost Sitskoorn van Evofenedex heeft Dijksma ‘de bevoegdheid om de onafhankelijke slotcoördinator op Schiphol op te dragen om voor het winterseizoen extra slots aan luchtvracht toe te kennen’. 

Volgens Sitskoorn gaat het aantal van 600 slots niet ten koste van passagiersvluchten en zal het ook niet leiden tot het overschrijden van de limiet van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol. ‘We vragen om de vele slots die dit jaar niet werden benut door annuleringen door slecht weer en het personeelsgebrek bij Ryanair opnieuw uit te delen en specifiek aan vrachtvluchten.' 

De partijen pleiten verder voor een 'local rule' op Schiphol waarbij vrachtvluchten voorrang krijgen bij het toekennen van 'reserveslots'. Aanvankelijk hadden de partijen verzocht om deze lokale regeling nog voor het komend winterseizoen te introduceren, maar in het schrijven aan Dijksma stellen zij dat deze maatregel vanaf het zomerseizoen van 2018 zou moeten ingaan. 

Volgens het FNV kan een ‘klein deel van het luchtvrachtverkeer' uitwijken naar Maastricht Aachen Airport (MAA). 'Dat is gunstig voor de werkgelegenheid daar, maar dat is nog geen oplossing voor de ontslagen werknemers op Schiphol’, stelt Van den Brink: ‘Daarnaast heeft MAA een beperkte capaciteit. We lopen het risico dat de meeste luchtvaartmaatschappijen met hun vracht uitwijken naar luchthavens in ons omringende landen, met name Brussel, Luik of Frankfurt, als de staatssecretaris niet ingrijpt. En eenmaal verloren, krijg je het niet meer terug.' 

Laatst gewijzigd: 04 oktober 2017 10:26