UTRECHT - UTA Nederland is deze maand begonnen met de verkoop van Eurovignetten. De overheid heeft echter de verstrekking nog niet geregeld. Volgens de laatste berichten wil de regering per 1 juli alleen jaarvignetten aan Nederlandse transporteurs verstrekken. De vignetten worden dan als extra heffing samen met de motorrijtuigenbelasting geind. De credit card organisatie wilde het kabinetsbesluit echter niet afwachten.

Nederland heeft dan wel besloten tot invoering van het Eurovignet, de organisatorische invulling ervan laat nog op zich wachten. In Duitsland is het allemaal al geregeld. Een paar instanties hebben van de regering toestemming gekregen de dag-, week-, maand- en jaarkaarten te verkopen. Een van die instanties is de firma Ages, een samenwerkingsverband van onder andere de credit card organisaties UTA, DKV en de oliemaatschappijen Shell en BP. Het bedrijf kreeg de opdracht een systeem te ontwikkelen voor het Eurovignet

Gezien de deelname van UTA aan Ages lag het voor de hand dat UTA Nederland zich hier met het vignet ging bezighouden. De Nederlandse vestiging van het Duitse concern heeft de laatste weken een mailing de deur uit gedaan naar klanten. Internationale vervoerders die in het bezit zijn van een UTA-creditcard, kunnen op 6.000 stations en verkoopplaatsen in Duitsland en aan de grens de tolvignetten kopen. Vervoerders kunnen eveneens een bestelformulier bij de organisatie aanvragen. Daarop vullen ze de kentekens van de wagens in en de gewenste vignetten. UTA is overigens niet de enige verkoper, het bedrijf heeft concurrentie van STC

UTA Nederland is er ondanks de onduidelijkheid over de verkoopwijze in Nederland mee begonnen, omdat het absoluut zeker is dat Duitsland per 1 januari het vignet invoert. Nederlandse vervoerders hebben dan toch die vignetten nodig. De kans bestaat echter dat de organisatie de verkoop aan Nederlandse transporteurs weer kan staken, als de laatste plannen van het kabinet doorgaan. Directeur F. van Dedem van UTA Nederland vindt het gedrag van de overheid in deze uiterst laakbaar. ,,Ik heb het al anderhalf jaar geleden bij het ministerie aangekaart en er is nooit een antwoord op gekomen. Nederland doet niets. Door absolute laksheid gaat het vignet in Nederland op 1 januari nog niet door.''

Afschuw

Het idee van automatische heffing van een jaarvignet voor alle vijf landen wekt eveneens de afschuw van Van Dedem. ,,Voor de overheid is het makkelijk, want ze denken dan in een keer klaar te zijn. Een transporteur die misschien twee keer per jaar naar Duitsland rijdt, moet dan ineens een enorme som geld ophoesten. Volgens de overheid kan die vervoerder dat geld weer terugvragen, maar dat geeft een enorme rompslomp'', betoogt Van Dedem

Voor vervoerders kunnen de kosten aardig oplopen. Een jaarvignet kost voor een vrachtwagen met maximaal drie assen 1441,60 DMark en voor wagens met minimaal vier assen 2402,66 DMark. De discussie rond de compensatie is nog niet uitgewoed. Van Dedem vind ook in deze het overheidsoptreden geen toonbeeld van schoonheid. ,,Maij-Weggen heeft gezegd dat het volledig gecompenseerd wordt en vertrekt vervolgens naar het Europarlement. Jorritsma mag het nu opknappen. Die heeft het dan weer over een andere vorm van tegemoetkoming voor de internationale vervoerders. Het blijft onduidelijk.'' Naast de Eurovignetten houdt UTA Nederland zich bezig met de verkoop van credit kaarten, die vervoerders bij binnen- en buitenlandse tankstations, tolwegen en tunnels kunnen gebruiken. Daarnaast biedt de organisatie nog wat extra diensten aan, zoals een reparatienooddienst en berging- en sleepservice. Het 30 jaar oude bedrijf van Duitse origine heeft een netwerk van 8.000 stations in geheel Europa, waar vervoerders met hun credit card terecht kunnen

Concurrent

Alle oliemaatschappijen zijn bij UTA aangesloten, behalve Shell en Esso. Shell heeft zijn eigen kaart geintroduceerd en Esso werkt samen met concurrent DKV. UTA Nederland heeft een marktaandeel van circa vijftien procent en bedient de Nederlandse en Belgische markt voor de moedermaatschappij. UTA heeft in vrijwel alle Westeuropese landen een eigen vertegenwoordiging. Oost-Europa wordt grotendeels door de Duitse vestiging bediend

De markt van de credit card organisaties voor vervoerders is de laatste vijf jaar aanzienlijk veranderd. Naast de grote aanbieders, zoals DKV, UTA en Shell, hebben veel oliemaatschappijen een eigen kaart geintroduceerd. Volgens Van Dedem is de markt nu verzadigd aan het raken. Er is tevens een tendens naar samenwerking. Veel kleinere oliemaatschappijen gaan nu gezamenlijk een kaart uitgeven. ,,Het initiatief voor het kaartensysteem is gekomen van onafhankelijken als UTA en DKV. Al die merkgebonden kaartjes kunnen toch moeilijk tegen elkaar boksen. We merken wel iets van die concurrentie, maar ze strijden voornamelijk tegen elkaar. Voor onafhankelijke aanbieders is er nog voldoende plaats.'' De recessie is niet aan UTA voorbijgegaan. Door het groeiend aantal faillissementen bij internationale transporteurs raakte de onderneming ook klanten kwijt. Anderzijds zijn er veel nieuwe ondernemingen bijgekomen. De markt is tevens onderhevig aan de invloed van bepaalde acties, zoals de roemruchte Air Miles. ,,Een gemiddeld internationele truck tankt per jaar zo'n 50.000 liter, waarvan het meest bij de eigen zaak. Je praat over een enorm volume, dus een chauffeur wil die Air Miles waarschijnlijk wel. Die krijgt voldoende punten om een of twee keer per jaar gratis naar New York te vliegen. De ondernemers gaan dan op de rem staan, want zij willen dat niet betalen voor hun chauffeurs.''

Foto: Directeur F.van Dedem van UTA Nederland vindt de Nederlandse overheid heel laks wat betreft de organisatie van de verkoop van het Eurovignet. (Foto: Ben Salome) Directeur F.van Dedem van UTA Nederland vindt de Nederlandse overheid heel laks wat betreft de organisatie van de verkoop van het Eurovignet. (Foto: Ben Salome)

Laatst gewijzigd: