Het mag inmiddels bekend zijn. De weekendrust uitsluitend in de cabine doorbrengen is met ingang van dit jaar verboden. Een uitspraak van het Europees Hof eind vorig jaar bracht hierover uitsluitsel.

Een dag later maakte de ILT bekend te gaan handhaven. Maar zo snel als de controle-instantie uit de startblokken schoot, zo traag zullen er alternatieve overnachtingsplekken komen.

Beveiligde parkeerplaatsen zijn er momenteel nog te weinig. Weliswaar heeft de Tweede Kamer in het laatste kwartaal van vorig jaar de minister opgeroepen te zoeken naar mogelijkheden voor nieuwe truckparkings, maar dergelijke processen staan niet bekend om hun snelheid. Deze week werd bijvoorbeeld bekend dat in Zwolle de komst van een beveiligde parkeerplaats weer even in de koelkast is gezet. 

Waar al die chauffeurs in de tussentijd naar toe moeten, weet eigenlijk niemand. Zelfs de verantwoordelijke minister Cora van Nieuwenhuizen, die afgelopen weekend informatiefolders over het verbod uitdeelde aan kamperende chauffeurs langs de A16, had geen helder antwoord op de vraag waar de truckers tijdens hun verplichte lange rusttijd dan wél kunnen verblijven.

Sommige media schreven dat zelfs op beveiligde, afgesloten parkeerplaatsen bekeuringen zouden worden uitgedeeld als de 45 uur rust daar zouden worden doorgebracht. Navraag bij de ILT leerde dat de inspectiedienst het niet zó bont gaat maken, maar de boetes van 1.500 euro worden wel vanaf 1 februari al uitgedeeld. (Lees ook het artikel op pagina 5).

Volgens de ILT zat dit besluit er al een tijdje aan te komen. Het was immers bekend dat het Europees Hof in 2017 uitspraak zou doen over deze zaak en daar hadden werkgevers op kunnen voorsorteren. Dat die uitspraak aanstaande was, daar heeft de controle-instantie gelijk in. Maar een oordeel van een rechtbank is nooit met 100% zekerheid te voorspellen. Als werkgever moest je dus wachten op een ‘ja’ of ‘nee’ van de rechter. Investeringen voor bijvoorbeeld de aanleg van simpele overnachtingsplekken, doe je pas als je zeker weet dat het nodig is. En die duidelijkheid is er nog geen maand.

Je vraagt je af waarom deze maatregel zo halsoverkop moet worden ingevoerd. Was het niet beter geweest om niet te wachten op een uitspraak van het Europees Hof, maar al eerder op eigen initiatief dit verbod in te voeren, zoals in omringende landen is gebeurd? Zo was sprake geweest van een langere aanloopperiode en hadden zowel bedrijven als overheden meer voorbereidingen kunnen treffen. Dan hadden de kamperende chauffeurs misschien niet tussen wal en schip hoeven slapen.

Laatst gewijzigd: