Gebruikelijk was dat schepen die in het vooruitzicht van stormweer richting Rotterdam kwamen buitengaats bleven wachten op betere weersomstandigheden voordat zij daadwerkelijk de haven binnenliepen. Soms verlieten schepen de havens zelfs tijdelijk om het slechte weer op zee uit te zitten, om ongevallen door knappende trossen te voorkomen.
Dat is vandaag de dag anders. Op AIS-beelden van de Maasvlakte is te zien hoe de kades van de containerterminals op de Maasvlakte vol schepen liggen. ‘Het is prachtig om te zien dat er vannacht gewoon nog schepen de haven inliepen’, zegt uitvinder en roeier Gerrit van der Burg. ‘Normaal lag het buitengaats nu helemaal vol.’
Het idee voor de ShoreTension ontstond vandaag precies elf jaar geleden, toen het ook hevig stormde. Door de hevige wind destijds knapten de trossen van het containerschip ‘CMA CGM Claudel’ dat lag aangemeerd bij de ECT Delta Terminal. Het schip raakte op dreef en ramde de steiger van de Maasvlakte Olie Terminal aan de overkant, waardoor er olie in het water lekte. Dat moet anders, dacht Van der Burg, die aan een oplossing begon te werken.
Die oplossing is in het Rotterdamse ondertussen welbekend. De ShoreTension is simpel gezegd een hydraulische cilinder die de piekspanning van de trossen haalt door iets mee te veren bij harde windstoten en golfbewegingen.
Voor de haven van Rotterdam is het overigens nog steeds aardig druk, maar dat komt met name doordat er door het slechte weer minder beloodsing van schepen plaatsvindt. ‘De beloodsing gaat nog steeds door, maar niet meer via tenders’, zegt woordvoerder Gerrit Peekstok. ‘We voeren stormbeloodsing uit met onder andere de helikopter, maar ook die operaties liggen tijdens de piek van de storm kort stil in verband met de windstoten die landen en opstijgen bemoeilijken.’ Verwachting is dat die operaties spoedig worden hervat. Veel terminals liggen vanwege de hoge windsnelheden voorlopig wel nog stil.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?