Door een simpele spraakverwarring had deze column hier bijna niet gestaan.

Toen de hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport mij tijdens het NT Multimodal Event voor deze column benaderde, was ik bezig met het afronden van mijn werkzaamheden bij de Erasmus Universiteit. Waar ik heen ging? Mijn antwoord ‘Ecorys’ werd in het rumoer verstaan als de voormalige naam van een Nederlandse staalfabriek. 

Onder betere akoestiek is een en ander rechtgezet en dus is dit de eerste column van mijn hand in deze nieuwe rubriek. Een hele eer om voor de hoeksteen van het transport en logistiek nieuws in Nederland te mogen schrijven. Wat u kunt verwachten? Context en duiding bij ontwikkelingen in de economie, conjunctuur en markt. Aanknopingspunten te over, want 2018 belooft een heel interessant jaar te worden.  

We eindigden 2017 met een volle haven, goedgevulde vrachtwagens en uitpuilende bestelbusjes. Congestie was weer een thema, hoewel het natuurlijk sterk de vraag is of we dit jaar weer kunnen rekenen met 10% meer containers in Rotterdam. De uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek zijn ook beduidend anders dan enkele jaren geleden. Het UWV heeft verschillende beroepen alweer tot krapteberoep verklaard. Voor iedere supply chain professional zijn er meer dan twee vacatures om uit te kiezen en ook op macroniveau zien we dat de werkloosheid snel daalt, richting de 4%. 

Ook zien we de nieuwe economie langzaam voet aan de grond krijgen in havens. Tussen Kerst en Oud & Nieuw stond ik met een vriend boven aan de dijk bij het Maasvlaktestrand te kijken naar het nieuw opgespoten land voor het Offshore Center. Op de achtergrond geen rook meer uit de oude Uniper kolencentrale.

Maar wat heeft u hieraan als u uw geld verdient met vervoer van en naar het Verenigd Koninkrijk en vooral 29 maart 2019 voor u van belang is? Komend jaar zal duidelijk moeten worden hoe handel en transport met het VK eruit komen te zien. Een andere potentiële pretbederver is de Chinese schuldenberg. De afgelopen jaren zijn er enorme kredieten verleend door Chinese overheden (vaak provincies) aan (semi-)staatsbedrijven. Hoewel deze bedrijven vaak voorzien zijn van AAA-ratings door (Chinese) kredietbeoordelaars vallen er soms onverwachte lijken uit de kast. 

Noteren we tot slot nog 21 maart 2018, gemeenteraadsverkiezingen. In Amsterdam hebben we al gezien welke richting een haven, toch de vijfde van Europa, opgestuwd kan worden in de golven van de lokale politiek. Ook in Rotterdam is de houding van de lokale politiek richting haven(bedrijf) aan het veranderen. De discussie over het wel of niet verlengen van het aflopende pachtcontract met bulkterminal EMO is hier een duidelijk teken van. Iedereen toont goede wil om van de transitieopgave een succes te maken, maar wordt 2018 het jaar waarin voor het eerst pijnlijke beslissingen genomen moeten worden? 

Wat er ook gaat gebeuren, ik ga het met veel plezier voor u becommentariëren! 

Laatst gewijzigd: 12 januari 2018 13:17