Hyundai Merchant Marine wil zijn vlootcapaciteit in 2022 verdubbeld hebben. Dat heeft CEO Yoo Chang-keun bekendgemaakt in zijn nieuwjaarstoespraak.

2017 was een goed jaar voor HMM. De rederij wist succesvol te reorganiseren, verwierf door het faillissement van Hanjin Shipping diverse strategische terminalbelangen en vervoerde voor het eerst vier miljoen teu, een miljoen teu meer dan in 2016. Ook kocht het bedrijf vijf VLCC's en twee containerschepen van 11.000 teu. 

'Ik ben ervan overtuigd dat met deze ontwikkelingen een stevige basis is gelegd voor ons langetermijnplan, waarin we continu nieuwe manieren overwegen om onze vloot in capaciteit te verdubbelen tegen 2022 inclusief de aanschaf van megacontainerschepen', zegt Yoo, die de invoering van nieuwe zwavelregelgeving per 2020 ziet als een 'gouden kans voor onze opleving'.

HMM kan na het faillissement van Hanjin Shipping rekenen op steun van Seoul om uit te groeien tot een wereldspeler van formaat. De rederij schakelde daarvoor eerder al het consultancybureau A.T. Kearney in. Dat berekende dat HMM negen miljard dollar moet investeren in nieuwe schepen en containers om competitief te blijven. 

De eerste financiële steun is ondertussen toegezegd en volgens geruchten werkt HMM aan een order voor schepen van 22.000 teu, die door Zuid-Koreaanse werven worden gebouwd. 

Hyundai's vloot heeft een laadvermogen van 347.000 teu. Om die capaciteit te verdubbelen met een minimaal aantal schepen heeft de rederij 15 kolossen van 22.000 teu nodig. Het is overigens onwaarschijnlijk dat HMM alleen naar megacarriers kijkt. De rederij zal ook in de kleinere scheepsformaten willen uitbreiden. Yoo wil ook investeren in nieuwe bulkcarriers. 

HMM heeft sinds de financiële crisis eind 2008 een moeilijke tijd doorgemaakt, die werd gekenmerkt door stelselmatige verliezen en de verkoop van bedrijfsonderdelen om overeind te blijven. Nu toont Yoo zich optimistisch. 'Na jaren van ontbering, staan we eindelijk op het punt om de kostbare kans voor herstel te grijpen', aldus de topman.  

Laatst gewijzigd: 03 januari 2018 12:17