Ocean Network Express (ONE) wil in het eerste jaar 440 miljoen dollar besparen. Onder meer door het samenvoegen van kantoren en verkleining van het werknemersbestand.

Dat hebben topmannen van NYK en "K" Line gezegd in een interview met de Japanse financiële krant The Nikkei.

Andere besparingen moeten voortkomen uit samenvoeging van dochterondernemingen en het concentreren en beëindigen van samenwerkingen met scheepsagenten. Ook de individuele contracten voor zaken als havengelden worden samengevoegd. Daarbij wil ONE telkens de beste van de drie tarieven binnenslepen.  

ONE wil in 2022 jaarlijkse kostenbesparingen van 110 miljard yen hebben gerealiseerd, omgerekend 974 miljoen dollar.

De strategie zal gevolgen hebben voor het Europese hoofdkantoor van MOL in Rotterdam dat, na de start van het fusiebedrijf per april 2018, naar Londen verhuist, waar de Europese hoofdkantoren van NYK en "K" Line zijn gevestigd.

De winsten en verliezen van ONE worden naar gelang van aandeel onder de drie partners verdeeld. NYK krijgt met 38% het grootste belang in de fusierederij, omdat het de meeste schepen inbrengt. MOL en "K" Line krijgen elk ene belang van 31%. Dat betekent dat NYK volgend jaar 167 miljoen dollar zal besparen door ONE en MOL en "K" Line elk 136 miljoen.

ONE vormt per april de zesde containerrederij ter wereld. Na volledige oplevering van de orderboeken klimt de rederij de top-5 binnen. 

Laatst gewijzigd: 28 december 2017 12:26