Een consortium van VolkerWessels-dochter Van Hattum en Blankevoort, Boskalis en TBI-onderneming Mobilis heeft de opdracht gewonnen voor de bouw van kades voor de HES Hartel Tank Terminal.

De Rotterdamse op- en overslag kondigde dat project in maart van dit jaar aan. Op de zogenoemde Hartelstrook wordt een terminal met 52 tanks en een capaciteit van 1,3 miljoen kubieke meter gebouwd, die eind  2019 klaar moet zijn. Hoofdgebruiker wordt BP, dat de nieuwe faciliteit zal inzetten voor zijn Rotterdamse raffinage-activiteiten. Een deel van de capaciteit is bedoeld voor andere klanten.

Het aannemerstrio gaat een 1.200 meter lange kade bouwen, die geschikt is voor very large crude carriers (vlcc’s) met een diepgang van meer dan twintig meter. Daarnaast komt er ruim een kilometer binnenvaartkade en een 350 lange steiger met vier ligplaatsen. HES investeert in totaal enkele honderden miljoenen in het project. Havenbedrijf Rotterdam is opdrachtgever voor de bouw van de kades. De kades kosten ruim honderd miljoen euro. 

Op de terminal zullen ‘schone producten’ zoals diesel, gasolie en benzine worden op- en overgeslagen. Ook komen er installaties om producten te mengen, additieven toe te voegen en lading te ‘homogeniseren’. De tanks worden 5.000 tot 50.000 kubieke meter groot. Aan- en afvoer zal deels via pijpleidingen gebeuren maar vooral met schepen. 

Ondanks de trend naar verduurzaming en de beoogde vermindering van het gebruik van fossiele brandstoffen denkt HES dat er voorlopig nog geen eind komt aan de groei van de aan- en afvoer van olieproducten in Rotterdam. De groep wijst er op dat die stroom in de afgelopen twintig jaar bijna is vervijfvoudigd tot negentig miljoen ton. De terminal zal zo’n honderd nieuwe directe banen opleveren.

Laatst gewijzigd: 22 december 2017 11:12