Wegvervoerder AB Transport Group nam onlangs drie branchegenoten uit Zeeland over. Daarmee tikt de overnameteller van het van oorsprong Texelse bedrijf dit jaar al bijna de tien aan.

Algemeen directeur Dennis Wetenkamp vertelt over de achtergrond van de drie recente overnames (G. Bosman Transport, Internationaal Transportbedrijf Van de Swaluw en Minnaard Transport) en over de verdere toekomst van het bedrijf.

Wat is de belangrijkste reden voor jullie om de drie Zeeuwse bedrijven over te nemen?
‘We willen onze klanten beter van dienst kunnen zijn door het toevoegen van een nieuwe businessunit. Door de overnames van deze drie bedrijven zijn we nu ook actief in het vervoer door middel van walking floors en kippers. Dit kunnen we bijvoorbeeld gebruiken voor het transport van uien. Zo’n businessunit hadden we tot voor kort niet, terwijl het wel goed aansluit bij de ambitie om de komende tijd uit te groeien tot de meest gewaardeerde logistieke dienstverlener in de agri- en foodketen.’

De overgenomen bedrijven zitten in Heinkenszand, Krabbendijke en Nisse; alle drie Zeeuwse plaatsen. Dat is waarschijnlijk geen toeval?
‘Zeker niet. We waren al actief op de Zeeuwse markt. Veel van onze belangrijkste klanten zitten namelijk in Zeeland. We willen in deze regio nog verder groeien en door deze overnames kunnen we dat handen en voeten geven. Bovendien deden we al zaken met Van de Swaluw en Bosman en hadden daardoor een nauwe band met beide bedrijven. Maar na de overname kunnen we als AB zelf onze klanten meer verschillende vervoersdiensten aanbieden.’

De transportactiviteiten begonnen pas in 1989, met slechts twee trucks.

Blijven de drie overgenomen vervoerders wel opereren onder dezelfde naam als voorheen?

‘De drie bedrijven worden per 1 januari 2018 samengevoegd en gaan verder onder één naam, namelijk G. Bosman Transport. Dit bedrijf vormt binnen AB Transport Group een aparte businessunit, die onder leiding komt te staan van Wiebe Bosman en Wim Minnaard.’

Welke andere businessunits hebben jullie?
‘We zijn gespecialiseerd in het vervoeren van diverse productgroepen: aardappelen, veevoer, gekoelde foodproducten, meel en vloeibare zuivel. Zo werken we onder meer voor grote Europese aardappelverwerkers en veevoerfabrikanten.’

Het is zeker niet de eerste keer dit jaar dat jullie een overname doen. In het voorjaar werden de foodtransport-activiteiten van Ecotrans aangekocht, terwijl ook aardappelvervoerder Landjuweel werd overgenomen. Vorig jaar kochten jullie al de transport- en op- en overslagactiviteiten van DML. Staat er nog verdere uitbreiding op het programma?
‘We hebben dit jaar in totaal al acht overnames gedaan en ook vorig jaar waren we actief op de overnamemarkt. Sommige bedrijven waren wat groter van omvang dan andere. Voor de toekomst kijken we zeker naar verdere groeimogelijkheden, maar de eventueel aan te kopen onderdelen moeten wel passen bij de activiteiten die we nu al doen.’

Richten jullie je daarbij uitsluitend op de Nederlandse markt of kijken jullie ook naar het buitenland?

‘We beperken ons niet tot Nederland en kijken zeker ook naar het buitenland. We zijn al geruime tijd actief in geheel West-Europa, bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en Engeland. Ook zijn we aanwezig op de Poolse markt. Als zich overnamekansen voordoen in de markten waar we al actief zijn, gaan we daar zeker naar kijken.’

Hoe groot zijn jullie inmiddels geworden door al die uitbreidingen?

‘Na de overname van Minnaard, G.Bosman en Van de Swaluw beschikken we over ruim 1.700 personeelsleden. We hebben een wagenpark dat bestaat uit zo’n 1.100 trucks en 1.800 opleggers en we hebben tien vestigingen, verspreid over diverse landen. Het hoofdkantoor staat nog steeds op Texel, waar het bedrijf in 1923 werd opgericht. Al begonnen de transportactiviteiten pas in 1989, met slechts twee trucks.’

Laatst gewijzigd: