Ocean Alliance zal zijn dienstnetwerk ingrijpend veranderen, verwacht consultancyburea SeaIntel. CMA CGM heeft een nieuw dienstregeling aangekondigd, maar details zijn onbekend.

Per april gaat het zogenoemde 'Day Two Product' van de alliantie in. Dat zal volgens de Franse rederij bestaan uit 41 oost-westdiensten waarop 340 schepen varen. Dat zijn één dienst en zeventien schepen meer dan de huidige dienstregeling van de Ocean Alliance, die bestaat uit CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL. 

CMA CGM heeft verder bekendgemaakt dat de totale capaciteit van de alliantie 3,6 miljoen teu bedraagt en het vaarschema uit 20 Trans-Pacifische loops, zes Azië-Europa loops, vier Azië-Middellandse Zee loops, vier Trans-Atlantische loops, vijf Azië-Midden-Oosten loops en twee Azië-Rode Zee loops zal bestaan. 

Details over de diensten, zoals de aan te lopen havens en rotatie van de diensten, ontbreken vooralsnog, maar SeaIntel verwacht grote veranderingen. Reden daarvoor is dat de leden van de Ocean Alliance een groot aantal nieuwe megacarriers krijgt opgeleverd.

In 2018 zullen er in totaal 108 schepen met een laadvermogen van meer dan 14.000 teu worden opgeleverd, wat volgens SeaIntel neerkomt op een verdubbeling van het aantal schepen in die categorie. 2M en THE Alliance hebben volgens de onderzoekers een heel stabiele groei vlootgroei in dit segment. De nieuwe schepen zullen vooral gebruikt worden om bestaande diensten te versterken en daarvoor zijn geen grootschalige veranderingen nodig, stelt SeaIntel. Dat blijkt ook uit het nieuwe netwerk van THE Alliance waarin inderdaad weinig grote veranderingen zijn, hoewel Bremerhaven wel twee Trans-Atlantische diensten heeft verloren aan Rotterdam en Hamburg. 

Ocean Alliance daarentegen zal het aantal megacarriers met 60% zien groeien ne het merendeel van die schepen worden opgeleverd in het begin van het jaar. Volgens SeaIntel zullen de leden hun netwerk volledig moeten herzien om al die nieuwe capaciteit succesvol in te zetten. Grootschalige netwerkveranderingen vinden meestal in het eerste en begin van het tweede kwartaal plaats in verband met het Chinese nieuwjaar. In dit geval komt die timing goed overeen met de oplevering van de nieuwe schepen. Daarom verwacht SeaIntel dat de dienstregeling van Ocean Alliance er per april heel anders uit zal zien.

Het is afwachten wat dat voor Rotterdam betekent, maar in het huidige vaarschema heeft de haven een positie in alle Verre Oosten en Trans-Atlantische diensten die Noordwest-Europa aandoen. 

Laatst gewijzigd: 20 december 2017 12:31