Damen Shipyards wil zijn scheepsbouwactiviteiten in Amsterdam-Noord verplaatsen naar het lege ADM-terrein in de Westhaven van de hoofdstad. Het gaat daarbij om Damen Oranjewerf en Damen Shiprepair.

De verhuisplannen waren de grote verrassing op de recente hoorzitting van de Amsterdamse gemeenteraad over de toekomst van het meer dan twintig jaar geleden door krakers bezette haventerrein van ADM. Met de komst van Damen op het ADM-terrein dient zich nu volgens de raadsleden voor het eerst een ‘bonafide scheepswerf’ aan voor het ruim 43 hectare grote haventerrein.

Eerder hadden zich al Koole Maritiem (berging en sanering van onder meer olieplatforms) en het scheepscoatingbedrijf Braspenning gemeld als toekomstige huurders van terrein, maar verschillende partijen in de Amsterdamse gemeenteraad vragen zich af of de werkzaamheden van die twee bedrijven wel passen binnen het kettingbeding dat op het grote haventerrein rust sinds de gemeente Amsterdam het in 1970 verkocht aan ADM. Daarin is onder meer vastgelegd dat slechts scheepsbouw en -herstel mag plaatsvinden op de havengrond. 

Dat Damen Shipyards pas nu zijn verhuisplannen heeft bekendgemaakt, heeft volgens directeur Tjeerd Schulting van de Amsterdamse scheepswerf te maken met de oprukkende woningbouw in Amsterdam-Noord en de aflopende huurcontracten van het bedrijf. Volgens Schulting zal dat voor de Oranjewerf ‘al vrij snel gebeuren’ en voor Damen Shiprepair ziet het er ook naar uit ‘dat we die activiteiten niet lang kunnen volhouden op het huidige terrein’.

Het ADM-terrein is binnen de Amsterdamse gemeentegrenzen verder nog de enige plek waar Damen met zijn reparatiewerf de activiteiten kan continueren, stelde hij tijdens de hoorzitting. ‘Daarbij is het ook een beetje een thuiskomst voor ons. Wij waren ooit na de overname van NDSM door ADM onderdeel van de oude Amsterdamse scheepswerf.’

Schulting wees er ook op dat Damen al gebruikmaakt van de diensten van Koole en Braspenning als onderaannemers bij de scheepsreparatie. ‘Zij zijn met recycling en sanering al vaak onderdeel van onze werkzaamheden. Braspenning doet bij ons het schilderwerk. Dat willen we ook op het ADM-terrein opzetten: een one-stop-shop voor onze klanten. Zo kunnen wij ook een stukje maakindustrie voor de Amsterdamse haven behouden.’

Koole, van huis uit een asbestsaneerder, is gevestigd in Vijfhuizen bij Haarlem en wil op het ADM-terrein overbodige olie- en gasplatforms uit de Noordzee ontmantelen. Daarvoor heeft het bedrijf enkele jaren geleden Mammoet Salvage, bekend van de berging van de Russische kernonderzeeër Koersk, overgenomen. Volgens Koole gaat het om een markt van honderden platforms. 

Laatst gewijzigd: 20 december 2017 12:14