De feestdagen zorgen dit jaar voor ongekende drukte bij logistieke bedrijven. Online Kerst- en Sinterklaasverkopen zijn hoger dan ooit en pakketverwerkers kunnen de toestroom niet aan.

Dat zeggen sectoreconomen van ABN Amro. De bank meldt dat de online aankopen voor de feestdagen dit jaar voor het eerst boven de 1 miljard euro uitkomen, een stijging van 63% in vergelijking met drie jaar eerder en 31% meer dan een gemiddelde andere maand in 2017. Door de extreme drukte worden honderdduizenden pakketten te laat bezorgd, verwacht ABN: 'Verdergaande automatisering in de magazijnen van logistieke dienstverleners, waarbij robots een centrale rol spelen, is nodig om de stroom aan order tijdens de piekperiode in december te kunnen verwerken.'

'Flexibiliteit in personeel is ook van belang. Als pakketbezorgers hier niet op inspelen, neemt het risico op te laat bezorgde bestellingen toe', aldus Sonny Duijn, sectoreconoom Retail bij de bank. 'Voor het uitbreiden van de capaciteit is extra personeel nodig. Op dit moment geeft echter ruim 27% van de ondervraagde wegvervoerders aan dat zij last hebben van een tekort aan geschikte arbeidskrachten.'

Het komend jaar verwacht ABN Amro een verdere groei van de online retailverkopen, met een toename van 16%. 'Uitbreiding van capaciteit is daarom noodzakelijk. Dit kan door het uitbreiden van bezorgtijden en door nieuwe vormen van transport, zoals fietskoeriers, te introduceren. Ook zou het vervoer meer geclusterd kunnen worden, zodat busjes niet halfleeg rondrijden', voegt sectoreconoom Transport & Logistiek Madeline Buijs daaraan toe.

Laatst gewijzigd: 19 december 2017 16:23