Yang Ming wil twintig schepen verkopen en vervangen door nieuw en efficiënter tonnage waarmee het Zuidoost-Azië en Australië wil bedienen.

Dat is één van de uitkomsten van het reorganisatietraject waarin de rederij verwikkeld is.
  
Het gaat om twintig schepen variërend in capaciteit van 3.000 tot 8.000 teu, die vervangen worden door nieuwere en grotere tonnage, meldt de Taipei Times. Of die schepen worden ingehuurd of besteld bij een werf heeft Yang Ming nog niet besloten, maar duidelijk is wel dat de schepen worden ingezet op nieuwe diensten tussen Taiwan en Zuid-Azië, Zuidoost-Azië en Australië.

De stap volgt op een nieuwe samenwerking met de door de staat beheerde havengroep Taiwan International Port Corporation. Dat heeft Yang Ming’s uitstaande schuld van 343 miljoen dollar omgezet in aandelen, waardoor de rederij nieuwe investeringsruimte heeft gevonden.

De keuze voor de zuidelijke regio van Azië is gebaseerd op Taiwan’s New Southbound Policy, waarmee de staat zijn aanwezigheid in dit gebied wil vergroten, schrijft Yang Ming in een verklaring. Een eerste investering staat al gepland. Samen met TIPC gaat Yang Ming een nieuw depot in het Indonesische Surabaya opzetten. In april zal de rederij tevens een nieuw regionaal kantoor openen in Griekenland, waarmee de rederij wil inspelen op de groei in het Middellands Zeegebied en de regio rond de Zwarte Zee.

Yang Ming is dit jaar vaak onderwerp van speculatie geweest. In media werd de positie van de rederij als gevaarlijk beschouwd. De rederij kampte met verliezen en is door de golf aan fusies en overnames in de achterhoede van grote carriers geraakt. De rederij wist in het afgelopen kwartaal overigens weer terug te keren in de zwarte cijfers en zijn verlies over de eerste negen maanden met 99% te verkleinen, ten opzichte van vorig jaar.

De samenwerking met TIPC moet de concurrentiepositie van de rederij verder verbeteren, maar of dat Yang Ming sterk genoeg maakt om tegen de sterk geconsolideerde top op te boksen is nog maar de vraag. Een mogelijkheid om, net als de concurrentie, in omvang te groeien is een samengaan met de grotere landgenoot Evergreen Marine. Hoewel hier in het verleden al meermaals op is gehint, hebben beide rederijen zich altijd tegen zo'n fusie verzet.

Laatst gewijzigd: 19 december 2017 12:08