De van oorsprong Groningse reeferrederij Seatrade heeft zich om onbekende reden teruggetrokken uit de vessel sharing agreement (VSA) PAD Meridian met CMA CGM.

Seatrade zegt met het oog op huidige marktomstandigheden de 'afgelopen maanden zijn wereldwijde strategische opties te hebben geëvalueerd'. Daarin was klaarblijkelijk geen ruimte meer voor de Meridian-dienst, die Noordwest-Europa met de VS, Midden-Amerika en Oceanië verbindt. 

CMA CGM zet de dienst onder de naam Panama Direct Line (PAD) zelfstandig voort en zal daarvoor Seatrade's gespecialiseerde reefercontainerschepen charteren, daarvan heeft de rederij er vier. 

Onduidelijk is of Seatrade op enige wijze gebruik zal blijven maken van de dienst. Een medewerker van het bedrijf kon daarop nog geen antwoord geven. 

Seatrade begon de Meridian-dienst, waarin Rotterdam de draaischijf was, aan het begin van dit jaar. De rederij deed dat in eerste instantie op eigen kracht, maar in de zomer werd de hulp van CMA CGM ingeschakeld. De twee rederijen begonnen een vessel sharing agreement onder de naam PAD Meridian, waarin Zeebrugge het begin- en eindpunt van de route werd. 

Seatrade kreeg in juli aardig wat pech te verduren op de route toen om nog onbekende reden het gecharterde schip 'Kea Trader' vastliep op het Durand rif nabij Frans-Polynesië. Om de containers van boord te krijgen moest een Sikorksi Skycrane helikopter worden ingezet, omdat het weer ter plaatste te onstuimig is. Het schip ligt nog altijd vast op het rif. Twee weken geleden brak het, na maandenlang door golven tegen het rif te zijn gebeukt, in tweeën. Of dit incident een rol heeft gespeeld in Seatrade's besluit is niet bekend.

CMA CGM gaat de frequentie van de dienst per 4 januari verhogen tot een wekelijkse afvaart.

Laatst gewijzigd: 30 november 2017 12:01