Beveiligingsadviseur Pen Test Partners geeft een helder advies aan hackers. Verpruts het stuwageplan van een groot containerschip en je scoort maximaal.

‘Niemand weet dan meer waar welke container staat en het kan weken duren om dat handmatig te herinventariseren.’ Daarmee kun je hele terminals platleggen en reders grote schade toebrengen. Wil je het als hacker echt leuk aanpakken, dan kun je de stuwage via de computer zo veranderen dat zware containers aan dek worden geladen en lichte onderin. In het beroerdste geval kan de gigant op open zee dan zomaar kapseizen. Lachen natuurlijk.

De boosdoener is volgens Pen Test Partners de satellietcommunicatie, waarin cybercriminelen betrekkelijk eenvoudig kunnen inbreken. Aan de satelliet heeft de mensheid veel te danken, al sinds de Sovjets hun eerste Spoetnik de ruimte in stuurden. We gaan straks, weer met dank aan gps, autonome schepen de zee op sturen. De stuurman kan aan wal blijven en zijn containerreus, als ware het kinderspeelgoed, van duizenden kilometers verderop keurig van Sjanghai naar Rotterdam sturen. Het stuurrad wordt een joystick.

Het probleem is natuurlijk de beveiliging van computersystemen, zegt Pen Test. Er is in al die eeuwen grote scheepvaart wezenlijk weinig veranderd. Schepen werden in de Middeleeuwen buitgemaakt door hackers avant la lettre: boekaniers met kaperbrief. Bij de Hoorn van Afrika kun je tegenwoordig zomaar worden geënterd door moderne varianten: piraten in minuscule bootjes, maar met stevig wapentuig. De Nederlandse overheid is er nog niet uit of een reder dan misschien ook een dekkanonnetje mag opstellen – of anders maar beveiligers met antikalasjnikovs – om mens, schip en lading te beschermen.

Welke chaos hackers kunnen veroorzaken, hebben we kunnen zien toen computers van havenbedrijven dagenlang werden platgelegd, in een kleine demonstratie waarbij de cybercriminelen ‘just flexed their muscles’. Dat was nog klein bier, maar je moet er niet aan denken dat internetboeven de besturing van een containerschip van twaalfduizend teu overnemen en het welbewust in de Botlek tot ontploffing brengen door het hard op de kant te laten lopen. Een soort nautische 9/11.

Het onderzoek van Pen Test is verontrustend. Rederijen en hun kapiteins moeten het stuwageplan beter onder de pet houden om rampen te voorkomen en zich afpersers van het lijf te houden. Dat vereist een ‘sence of urgency’ en discipline. ‘Mare Liberum’ (Hugo de Groot) is er helaas ook voor kwaadbedoelenden.

Laatst gewijzigd: