Maersk CEO Søren Skou is niet tevreden over het resultaat van Maersk Line, dat ondanks een flinke winstverbetering niet meegroeide met de markt.

De rederij boekte weliswaar aanzienlijk betere resultaten dan in het derde kwartaal van vorig jaar, maar vorig jaar werd er rond deze tijd een hevige prijsoorlog uitgevochten. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2017, waarin Maersk Line weer uit de rode cijfers klom, presteerde de rederij in de maanden juli tot en met september juist een stuk slechter. 

Maersk Line boekt in het derde kwartaal een omzet van 6,13 miljard dollar, een bedrijfsresultaat (ebit) van 263 miljoen dollar en een nettowinst van 220 miljoen dollar. Een flinke verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar toen er een omzet van 5,3 miljard dollar werd behaald en het bedrijfsresultaat op een verlies van 153 miljoen dollar uitkwam - maar slechter dan de winst van 376 miljoen dollar (ebit) in het tweede kwartaal van 2017,  terwijl de omzet nagenoeg gelijk bleef.

Het volume daalde ten opzichte van het tweede kwartaal met 2,5% tot 2,63 miljoen teu, terwijl de markt als geheel met 5% is gegroeid. Dat is deels te wijten aan de cyberaanval die Maersk Line in juli te verduren had, maar wanneer het effect daarvan buiten beschouwing wordt gelaten zou het volume gelijk blijven. Dat is niet goed genoeg vindt Skou, die wil dat de rederij op zijn minst met de markt mee groeit.

'De cyberaanval heeft ons volume en omzet gekost, maar ook los daarvan zijn we niet tevreden met het resultaat', zegt hij. 'Het is makkelijk om ons achter de cyberaanval te verschuilen, maar als managementteam vinden we dat we het beter kunnen doen. We zijn ervan overtuigd dat we in het vierde kwartaal weer als beste presteren.'

Het slechtere resultaat is naast het lagere volume ook een gevolg van een stijging in de kosten per container, terwijl de brandstofprijs met 307 dollar per ton lager was dan in het tweede kwartaal toen er 313 dollar per ton werd betaald. De kostenstijging is deels het gevolg van de cyberaanval, die Maersk in totaal zo'n 250 tot 300 miljoen dollar heeft gekost. Het gemiddelde vrachttarief lag met 2.063 dollar per veertig voets container (FFE) 23 dollar lager dan in het tweede kwartaal, maar 14% hoger ten opzichte van vorig jaar. Dat bewijst volgens Skou de fundamentele verbetering van de containermarkt, die in het afgelopen kwartaal een 5% groei zag in de vraag ten opzichte van een 3% groei in aanbod. 

De Maersk Group als geheel heeft een verlies van anderhalf miljard dollar geboekt, wat het gevolg is van een 1,75 miljard grote afschrijving in Maersk Drilling naast een slechte prestatie van APM Terminals dat een nettoverlies van 276 miljoen dollar heeft geboekt. Oorzaak daarvoor waren afschrijvingen ter waarde van 374 miljoen dollar in verband met terminals in moeilijke marktomstandigheden.

Laatst gewijzigd: 10 november 2017 09:42