PostNL heeft in het derde kwartaal geprofiteerd van een aanhoudend sterke groei bij de pakketbezorging. Het volume in dit koerierssegment nam met 23% toe, de omzet met 20%.

Het stijgende pakketvervoer compenseerde daarbij ruimschoots het omzetverlies door de dalende postvolumes, aldus PostNL bij de presentatie van cijfers over het derde kwartaal. De totale omzet steeg met 5% naar 809 miljoen euro. Ook het onderliggend bedrijfsresultaat liet een lichte verbetering zien, maar dat had naast het lucratieve pakketvervoer ook te maken met kostenbesparingen van 16 miljoen euro en verkoop van vastgoed.

Het vervoer van pakketten leverde afgelopen kwartaal 274 miljoen euro aan omzet op. Over de eerste negen maanden van dit jaar liet deze divisie een volumestijging zien van 37%. Daarentegen daalde de omzet uit de postbezorging met 4% naar 395 miljoen euro. 

Het onderliggend bedrijfsresultaat ging omhoog van 27 miljoen naar 31 miljoen euro. Onder de streep bleef 19 miljoen euro over, na een nettoverlies van 9 miljoen euro een jaar eerder. 

Gezien de gestaag krimpende postmarkt in Nederland acht PostNL het onvermijdelijk dat op termijn maar een partij overblijft die post rondbrengt in Nederland. ‘Als je in een markt die met 10% per jaar daalt, toch vijf of zes postbodes in dezelfde straat hebt lopen, worden die posttassen uiteindelijk wel erg leeg’, aldus topvrouw Herna Verhagen. Hoewel ook concurrent Sandd die rol graag zou gaan vervullen, vindt Verhagen PostNL een meer logische keuze. ‘Het ligt voor de hand om te kiezen voor de partij die het netwerk en de infrastructuur al in huis heeft.' Het nieuwe kabinet moet uiteindelijk beslissen hoe het verder moet met de postbezorging.

Laatst gewijzigd: 06 november 2017 10:44