De betrouwbaarheid van dienstregelingen in de containervaart ligt nog steeds onder het niveau van vorig jaar. Een kwart van de schepen arriveert te laat.

Dat blijkt uit een analyse van consultancybureau SeaIntel, dat voor zijn onderzoek 38.595 scheepsbezoeken onder de loep nam.

In het afgelopen kwartaal arriveerden schepen in 74,5% van de gevallen op tijd. In het derde kwartaal van 2016 was dat percentage 10,6 procentpunt hoger, op 85,1%. 

Gemiddeld genomen scoorde OOCL het beste. De rederij van de familie Tung arriveerde in 83,3% van zijn reizen op tijd. Evergreen en Wan Hai Lines bezetten een gedeelde tweede plek met een betrouwbaarheidsscore van 82,5% en APL volgt als derde met score van 82,3%. 

Minst betrouwbaar was in het afgelopen kwartaal Yang Ming, die slechts in 72,9% van de reizen zijn geplande ETA haalde. Ook PIL, UASC, MOL, K Line en Maersk Line scoorden onder het gemiddelde van 74,5%.

Op de route tussen Azië en Noord-Europa werd in het afgelopen kwartaal vooruitgang geboekt ten opzichte van het tweede kwartaal. Dank zij een toename van 2,4% kwam de gemiddelde betrouwbaarheidsscore op 77,5% uit, nog steeds een paar procent onder het niveau van het derde kwartaal vorig jaar, toen er bij 80,6% van de reizen op tijd werd gevaren. Ook hier scoorden OOCL, Evergreen en APL het hoogst met alle drie een score van 87,7%.

Dat er 100% volgens dienstregeling kan worden gevaren bewees de Amerikaanse nichecarrier Matson, die diensten tussen de westkust van de VS, Alaska, Hawaii, Micronesië en China onderhoudt. 

Laatst gewijzigd: 03 november 2017 11:23