De Coordination Committee Netherlands (CCN) heeft gisteren met grote meerderheid tegen een aparte regeling voor de toewijzing van vrachtslots op Schiphol gestemd.

Het voorstel voor een voorkeursbehandeling van vrachtvluchten dit winterseizoen van belangenorganisaties ACN en TLN werd weggestemd met 113 stemmen tegen 25, melden bronnen die de aparte vergadering hebben bijgewoond. Homecarrier KLM, grootgebruiker van slots (vliegbewegingen) op Schiphol, onthield zich van stemmen. Dochterbedrijf Martinair Cargo stemde wel voor een aparte vrachtregeling, aldus de bronnen. 

Het initiatief van de vrachtsector moest voor het behoud van het bestaande aantal vrachtvluchten zorgen op Schiphol, nu er in de winterdienstregeling door de slotschaarste zo'n 20% van de vrachtvluchten worden geschrapt. 

In totaal waren achttien luchtvaartmaatschappijen aanwezig op de bijeenkomst van het CCN, waaronder zo’n twaalf vrachtmaatschappijen. Toch leden de vrachtbedrijven een gevoelig verlies, omdat het aantal stemmen is gerelateerd aan het aantal slots dat een maatschappij op Schiphol bezit. Zo beschikt Transavia met de overige  vakantiecharteraars op de luchthaven over meer slots dan de gehele vrachtsector samen. Die branche is slechts goed voor 3,5% van alle vluchten op Schiphol.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (luchtvaart) heeft eerder in de Tweede Kamer gezegd een local rule op vrachtgebied te zullen steunen indien CCN in meerderheid voor zo’n regeling is. 

Het is nog onduidelijk wat luchtvrachtkoepel ACN nu gaat doen. Eerder werden juridische stappen niet uitgesloten tegen het ministerie van Infrastructuur indien het traject langs het CCN niets zou opleveren.

Deze week stemde een meerderheid in de Tweede Kamer ook al tegen een motie van de SP om het verlies van vrachtvluchten op Schiphol te stoppen door specifiek ruimte toe te wijzen aan vrachtvliegtuigen. Alle partijen in de nieuwe regeringscoalitie stemden tegen extra maatregelen voor de vrachtsector op Schiphol. 

Laatst gewijzigd: 13 oktober 2017 12:19