De Nederlandse logistieke sector verzet zich tegen de kilometerheffing die de nieuwe coalitie heeft aangekondigd voor alleen het vrachtvervoer.

De kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland gaat het wegvervoer mogelijk 850 miljoen euro kosten. Dat verwacht Transport en Logistiek Nederland (TLN). De heffing heeft volgens de organisatie nauwelijks effect op de duurzaamheid van het wegverkeer en evenmin op het aantal files.

De nieuwe coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, die zich deze week in Den Haag presenteerde, wil voor vrachtvervoer een kilometerheffing invoeren naar Duits en Belgisch voorbeeld. In ruil daarvoor wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto’s verlaagd en worden de opbrengsten van de heffing besteed aan subsidies voor innovatie in de branche en verduurzaming van het wegvervoer.

TLN-voorzitter Arthur van Dijk spreekt van een ‘sigaar uit eigen doos’. Het plan, inclusief de compensatie door fiscale lastenverlichting, ‘klinkt sympathiek’. Maar de lasten voor een gemiddelde wegvervoerder worden erdoor wel met 4% verhoogd, terwijl veel bedrijven aan een rendement van 2% of minder komen. Voor de files op de weg heeft de trucktol ook geen betekenis, zegt Van Dijk. Er rijden in Nederland acht miljoen personenauto’s en slechts 130.000 trucks.

TLN wil snel met de nieuwe coalitie praten over het plan voor een kilometerheffing alleen voor vrachtauto’s. Verladers- en exporteursvereniging Evofenedex sluit zich hierbij aan. Deze ziet niets in een trucktol en wil ‘rekeningrijden voor alle voertuigen bespreekbaar maken’. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) daarentegen, dat tegenwoordig geen wegvervoerders meer vertegenwoordigt, zegt juist ‘blij’ te zijn met de Maut.

Positief zijn de organisaties over de twee miljard extra die het komende kabinet Rutte III wil uittrekken voor de infrastructuur. Evofenedex vraagt zich wel af of dit voldoende zal zijn. Alleen al het onderhoud van bestaande wegen, vaarwegen en het spoor komt volgens de organisatie jaarlijks een half miljard te kort, zegt de organisatie.
De nieuwe coalitie maakte deze week na een informatie die een recordlengte duurde haar plannen bekend. De coalitie beschikt zowel in de Tweede als de Eerste Kamer over een nipte meerderheid van één zetel. Rutte III presenteerde zich volgens Alexander Pechtold als het ‘groenste kabinet ooit’. Het komende kabinet zal snel één kolencentrale sluiten en wil in 2030 de CO2-uitstoot met bijna de helft terugbrengen. Het voert een ‘vliegtaks’ in om de luchtvaart te dwingen schoner te worden.

In de komende regeringsperiode worden verder proeven genomen met zelfrijdende of ‘autonome’ voertuigen. Spitsstroken worden vaker opengesteld voor het verkeer om files te bestrijden en het nieuwe kabinet belooft een snelle aanpak van postbusbedrijven om de sociale dumping in het wegvervoer tegen te gaan.

Laatst gewijzigd: 11 oktober 2017 12:41