Leveranciers van scrubbers zijn kwaad op Maersk, dat zegt geen scrubbers te gebruiken om aan komende zwavelregelgeving te voldoen. Die zouden onder meer gevoelig zijn voor manipulatie.

De discussie laaide op nadat een werknemer van Maersk Oil Trading op een conferentie in New York zei dat Maersk om meerdere redenen niet zal investeren in scrubbers, waaronder het risico op vals spelen en economische overwegingen.

De uitspraken hebben tot verontwaardiging en irritatie geleid onder fabrikanten en leveranciers van scrubbers. Volgens hen is de kritiek van Maersk ongefundeerd. Scrubbers maken het helemaal niet makkelijk om vals te spelen, zeggen zij. 'Je kan scrubbers aan en uit zetten, maar je moet wel vastleggen wat je doet', zegt Sigurd Jenssen, directeur uitlaatgassenreiniging bij motorfabrikant Wärtsilä. 'Bovendien zijn de systemen uitgerust met een beveiligde datalogger die de uitstoot continu bijhoudt.' 

De scheepvaartindustrie worstelt momenteel met de vraag hoe zij aan nieuwe zwavelregelgeving gaan voldoen die per 2020 ingaat. Brandstof mag per die datum niet meer dan een 0,5% zwavel bevatten, tenzij reders een scrubber gebruiken om de zwavel uit de uitlaatgassen te verwijderen.  

De laagzwavelige brandstof zal flink duurder zijn dan de stookolie die nu in scheepsmotoren wordt verbrand. Bovendien bestaat er twijfel of raffinaderijen voldoende voorraad kunnen opbouwen voordat de nieuwe regels ingaan. Dat pleit voor het gebruik van scrubbers, maar de installatiekosten van die apparaten zijn dusdanig dat de investering niet voor elk schip nog de moeite waard is. De kosten worden per schip op minimaal twee tot vijf miljoen dollar geschat. 

Maersk's openlijke kritiek op scrubbers heeft volgens Adrian Tolsen van 20/20 Marine Energy geleid tot een afname van interesse in scrubbers. Het gevaar daarvan is dat in berekeningen die moesten inschatten of raffinaderijen tegen 2020 genoeg laagzwavelige brandstof geproduceerd kunnen hebben, rekening is gehouden met een bepaalde mate van investering in scrubbers, zo schrijft hij in een opiniestuk op Splash 24/7. Als die reders nu in plaats van scrubbers ook voor de overstap op laagzwavelige brandstof kiezen neemt het risico op een tekort aan beschikbaarheid van de brandstof toe. 

Laatst gewijzigd: 10 oktober 2017 14:23