AirBridgeCargo verhuist bijna 60% van haar vrachtvluchten van Schiphol naar de Belgische luchthaven van Luik. Dat is meer dan aanvankelijk verwacht.

Nu is de Russische vrachtmaatschappij met 23 vrachtvluchten in de week de grootste buitenlandse operator van vrachtvliegtuigen op Schiphol. Twaalf worden nu verplaatst naar Luik, waar ook het zwaartepunt van de vrachtoperatie van AirBridgeCargo komt te liggen in West-Europa. Schiphol behoudt er tien en zakt qua relevantie naar een derde plek in het Europese netwerk van de maatschappij .

De maatregel van de Russen is een direct gevolg van de slotschaarste op de Nederlandse luchthaven waardoor een aantal vrachtmaatschappijen tot hun grote verrassing hun oude rechten op de luchthaven verloren. Daardoor kreeg AirBridgeCargo nog maar dertien vluchten in de week toegewezen dit najaar.

Het hoofdkantoor van de Russische vrachtmaatschappij had vorige week vrijdag een ultimatum gesteld aan het ministerie van Infrastructuur in Den Haag waarin Nederland werd opgeroepen voldoende vrachtvluchten (22  vluchten in de week waren aangevraagd) voor het komend winterseizoen ter beschikking te stellen. Indien het ministerie niet voldoende vrachtvluchten kon garanderen zou AirBridgecargo de vrachtvluchten grotendeels naar het buitenland verplaatsen. ‘En weg is weg. We komen dan niet op termijn weer terug met de verplaatste vluchten op Schiphol’, aldus landenmanager Henk-Jan van Keulen van AirBridgeCargo. 

Vrijdag werd dat ultimatum verschoven naar maandag 9 oktober. Vervolgens werd het met het oog op onderhandelingen in Den Haag dinsdagochtend. Uiteindelijk zonder resultaat voor het behoud van de bestaande vluchten voor AirBridgeCargo. 
  
De maatregel van de Russen is een gevoelige klap voor de nationale luchthaven en vooral voor vrachtafhandelaar Menzies, dat nog meer vrachtvluchten kwijtraakt dan aanvankelijk werd geraamd. 

AirBridgeCargo zegt met Luik te kiezen voor een luchthaven in Europa waar geen geluids- of nachtvluchtrestricties gelden. Daarom vielen andere alternatieven zoals Brussels Airport en Oostende Airport af, stelt Van Keulen. Ook heeft AirBridgeCargo gekeken naar Maastricht Aachen Airport, maar daar waren er onder meer grote vraagtekens over voldoende afhandelingscapaciteit en de lengte van de landingsbaan. ‘We komen altijd vol aan en gaan er ook vol uit en dan levert de baan in Limburg beperkingen op. Daarnaast is de tweede vrachtloods van MAA pas volgend jaar klaar. Zo lang kunnen wij niet wachten’, aldus de landenmanager.

Eerder had Singapore Airlines Cargo op Schiphol aangegeven door de slotschaarste de helft van de bestaande vrachtvluchten op Schiphol naar Brussels Airport te verplaatsen. Daardoor verliest Schiphol vijf vluchten in de week. Suparna Airlines (het oude Yangtze River) verplaatst de meeste vluchten naar het Duitse Hahn Airport. Onduidelijk is nog wat de andere gedupeerde vrachtmaatschappij gaan doen. Het gaat dan onder meer om Emirates SkyCargo en Kalitta Airways.

Laatst gewijzigd: 10 oktober 2017 11:58