Er wordt weer geld verdiend in de containervaart en dat is goed nieuws. Zowel de rederijen als de verladers zijn gebaat bij een stabielere industrie.

Ook interessant is dat het optimisme heeft geleid tot een omarming van digitalisering. Er wordt zelfs onderzoek gedaan naar nieuwe, zogenaamde ‘disruptieve’ technologiën als blockchain en het Internet of Things. Die hebben de potentie om de industrie ingrijpend te veranderen.

Natuurlijk is dat niet de insteek van de rederijen. Om de industrie ingrijpend te veranderen. Zij willen vooral de kosten drastisch verlagen. Of een efficiëntieslag slaan, zoals dat tegenwoordig heet. 

Opvallend daarom is dat één van de meest ingrijpende veranderingen op dit moment helemaal niet van zo’n nieuwe technologie komt, maar van een nieuw bedrijf dat reders en verladers simpelweg helpt om betere afspraken te maken.

De New York Shipping Exchange (Nyshex) is een digitale start-up dat de beschikbare spotcapaciteit inclusief de prijs van verschillende (aangesloten) rederijen publiceert, tot zes weken in de toekomst. Verladers kunnen zo eenvoudig het juiste transport voor hun spotcontainers vinden. 

Nyshex levert vervolgens voor het gekozen transport een kristalhelder en waterdicht contract waaraan beide partijen gehouden kunnen worden. Dat is nu helemaal niet het geval, waardoor boekingen onbetrouwbaar zijn. De contracten van Nyshex zijn erop gericht om die onzekerheid uit de markt te halen. Komt de container niet opdagen? Dan krijgt de reder toch zijn geld. Neemt de reder de container niet mee op de geboekte reis? Dan kan de verlader de opgelopen schade verhalen. Oprichter Gordon Downes wil zo een einde maken aan de vicieuze cirkel van dubbele boekingen en het doorschuiven van containers. Die reacties zorgen er volgens hem voor dat een kwart tot de helft van de geboekte contaniers niet daadwerkelijk wordt geladen.

Het is positief dat reders onderzoeken wat nieuwe technologiën als blockchain voor hen kunnen betekenen. Dat kan interessante ontwikkelingen opleveren. Maar als de industrie echt efficiënt wil worden zou het eerst zijn structurele problemen eens moeten aanpakken. En bij voorkeur met simpele oplossingen zoals die van Nyshex, dat niet veel meer doet dan betere contracten opstellen.

Laatst gewijzigd: