Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam gaan de Nieuwe Waterweg en de havenbekkens in de Botlek volgend jaar ongeveer anderhalve meter uitdiepen.

Na jaren van voorbereiding is daarvoor deze week een tender uitgeschreven. De klus moet komend voorjaar beginnen en gaat een half jaar duren. De afgelopen maanden is met waterschappen onderhandeld over compensatie voor maatregelen tegen verzilting, die de verdieping van de vaarweg kan veroorzaken. Daarover zijn geen financiële details bekend gemaakt, evenmin als over de contractwaarde van het project.

In het eerste deel van de Nieuwe Waterweg van Hoek van Holland tot Maassluis gaat de waterdiepte van vijftien naar 16,2 meter beneden NAP. Het tweede deel tot de Beneluxtunnel wordt twintig centimeter dieper. Dat is nodig omdat het water daar minder zout is, waardoor schepen wat dieper komen te liggen. In de havenbekkens van het Botlekgebied zelf gaat de zogenoemde gegarandeerde waterdiepte van 14,5 naar 15,9 meter.

Het plan om de bereikbaarheid van de terminals in het Botlekgebied te verbeteren is al vijf jaar oud en kwam voor het eerst via Nieuwsblad Transport naar buiten als onderdeel van een programma om honderden miljoenen te investeren in de revitalisering van bestaande havengebieden. Belangrijke onderdelen daarvan zijn inmiddels uitgevoerd, zoals het opknappen van het Waalhavengebied, of in uitvoering, zoals de transformatie van het ECT Home-gebied.

Het bijna 2.500 hectare grote Botlek-gebied is tussen 1955 en 1960 aangelegd en was een jaar later al volledig uitgegeven. Kort daarop volgde de aanleg van de Europoort. Meer waterdiepte betekent dat grotere schepen de terminals van onder meer Vopak en Odfjell en de raffinaderijen van Shell en Esso kunnen bereiken. 

Laatst gewijzigd: 03 oktober 2017 12:45