Door de lage productie ontstaat eind dit jaar een tekort aan reefercontainers. Dat zal leiden tot een stijging van de vrachttarieven.

Oorzaak voor het tekort is een gebrek aan investeringen in nieuw materiaal. Vanwege de penibele financiële situatie waarin containerrederijen zich vorig jaar bevonden hielden zij de hand op de knip, wat leidde tot een forse reductie in de aanschaf van nieuwe koelcontainers.
 
In 2016 werden er in totaal 155.000 teu aan nieuwe reefercontainers gebouwd. Dat is 43% minder dan in 2015, blijkt uit cijfers van consultancybureau Dynamar dat jaarlijks de reefermarkt in kaart brengt. Volgens onderzoeker Dirk Visser is een belangrijke reden daarvoor de daling van de vrachttarieven voor de 40 voets high cubes, die op sommige handelsroutes daalde tot slechts 700 dollar. Dit jaar zal de productie niet veel hoger liggen. Over de eerste zes maanden staat de teller op ongeveer 80.000 teu.

Marktanalist Philip Damas van consultancybureau Drewry verwacht dat het tekort ‘enorm’ zal zijn, prijsstijgingen zal veroorzaken en ten minste zes maanden zal aanhouden. Het wordt volgens hem versterkt door de gezonde groei van het reefersegment. ‘Het transport van bederfelijke waar groeit gemiddeld met 4% per jaar’, zegt hij. ‘Sommige markten, zoals farmaceutische producten, groeien zelfs met meer dan 10% vanwege het herstelde vertrouwen in containerrederijen.’

De hevige strijd om marktaandeel die de carriers de afgelopen jaren voerden leidde tot extreem lage vrachtprijzen, maar ook tot onbetrouwbare dienstregelingen. Dat dreef veel farmaceutische producenten naar het snellere, maar duurdere luchttransport. Nu door een serie aan fusies en overnames de markt in rustiger vaarwater is gekomen, keert ook de farmaceutica weer terug. ‘Wat verder meespeelt zijn de betere mogelijkheden om reefercontainers onderweg te monitoren, dankzij de opkomst van nieuwe technologie’, aldus Damas.

Directeur Aad Strörmann van ABS Containers en Reefer Sales Europe ziet het tekort met name in de 20 voets koelcontainers. ‘Rederijen laten voornamelijk 40 voets high cubes bouwen, 95% van alle orders bestaat uit dat type’, zegt hij. 

In het dagelijkse transport zijn de grote reefercontainers de standaard geworden, maar 20 voets containers zijn volgens Strörmann nog erg in trek in lokale markten. Die worden dan bijvoorbeeld gebruikt voor de opslag van verse waren tijdens evenementen.  ‘Wij hebben op dit moment nog voldoende aanvoer, maar koelcontainers hebben een levenscyclus van zo’n 10 á 12 jaar en in 2004 en 2005 was er een dip in de productie’, zegt de directeur.

Volgens Dynamar telt de markt in totaal 2,65 miljoen teu aan reefercontainers. Daarvan is 90% 40 voet lang en nog eens 90% uitgevoerd als high cube.

Vooralsnog hebben slechts enkele containerrederijen dit jaar nieuwe reefercapaciteit besteld. Hapag-Lloyd heeft recent een forse order geplaatst voor 7.700 units, waarvan 7.000 veertig voeters. Die laat de rederij voor het eerst bouwen in Chili, waar Maersk Container Industry (MCI) een grote fabriek heeft. Als reden voor die keuze noemt Hapag-Lloyd de locatie. Die is dichter bij de havens waar de containers straks nodig zijn, waardoor er minder met lege dozen geschoven hoeft te worden, wat tijd en geld scheelt, schrijft de Hamburgse rederij.

Naast Hapag-Lloyd plaatste MOL in mei een order voor 2.200 units (waarvan 2.000 40 voeters), de Amerikaanse Jones Act rederij Tote Maritime 350 units (grootte onbekend) en het Chinese Ansheng Shipping 750 veertig voets containers. 

Maersk Line, de rederij met de grootste reefervloot, plaatste vorig jaar al een grote order. Het bedrijf bestelde er toen 14.800 stuks.

Laatst gewijzigd: 29 september 2017 14:10