Schiphol voorziet volgend jaar 10,5% van de huidige vrachtvluchten te verliezen. Dat stelt de vrachtafdeling van de luchthaven op de eigen website CargoNews.

Hoe groot de schade voor het vrachtvolume zal zijn, kan de luchthaven nog niet berekenen. ‘Dat weten we nog niet.’ 

De geraamde afname van 10,5% in 2018 vergeleken met dit jaar betekent dat Schiphol rekent houdt met het verlies van rond 2.000 vrachtvluchten. Uitgaande van een vervoersaanbod van gemiddeld tachtig ton per vlucht komt dat neer op een volumeverlies van 160.000 ton volgend jaar. Dat is meer dan de totale vrachtoverslag van een maand op de luchthaven.Daarnaast kan Schiphol deels niet profiteren van de autonome groei in de mondiale vrachtmarkt en wordt het als de belangrijkste freighterhub van Europa meer afhankelijk van de vracht capaciteit op de passagiersvluchten.      

Het verlies aan vrachtvluchten is volgens de vrachtdivisie van Schiphol het directe gevolg van het bereiken van het plafond van 500.000 vliegbewegingen dit jaar op de luchthaven en het feit dat een groot aantal vrachtvervoerders hun historische vliegrechten heeft verloren, doordat ze niet hebben voldaan aan de 80%-regel van de EU/IATA. Daarbij dienen minimaal 80% van de vluchten conform het vliegrooster te worden gevlogen. Een groot aantal vrachtmaatschappijen zit daar naar eigen zeggen net enkele procentpunten onder. Zij wijzen er verder op dat de regel in het verleden nooit werd gehandhaafd op Schiphol en doorgaans een score van 70% voldoende was om de historische rechten te behouden. 

Schiphol wijst er verder op dat er nu nog aanvragen liggen voor 10.000 slots (vliegbewegingen) voor het komend winterseizoen. ‘Veel daarvan zijn voor vrachtvluchten.’ Daarnaast zijn er volgens de luchthaven maar rond de 1.300 slots teruggegeven aan de onafhankelijke slotcoördinator, die zorgt voor de toewijzing van de vluchten op Schiphol. 

ACN, de belangenorganisatie voor de Nederlandse luchtvrachtsector, heeft intussen aan de slotcoördinatie op Schiphol gevraagd voor een zogeheten ‘local rule’. Daarbij zouden de vrachtvluchten een voorkeursbehandeling krijgen bij het toewijzen van de resterende slots uit de reservepot. Volgens de luchthaven wordt het verzoek voor een lokale regeling voor de vrachtsector nog besproken. Daarnaast zullen ook nog verschillende instanties, waaronder het ministerie van Infrastructuur, hun goedkeuring moeten geven. De vrachtmaatschappijen zijn intussen sceptisch of dat nog voor het begin van het winterseizoen (1 oktober) gaat lukken.

Laatst gewijzigd: 13 september 2017 15:54