De boycot begin juni van de kleine Golfstaat Qatar door de omliggende Arabische landen vanwege banden met terroristen levert de nationale vrachtcarrier Qatar Airways Cargo handenvol werk op.

Het vrachtvolume over de maand juni explodeerde met een groei van maar liefst 160% naar 150.000 ton door de import van levensmiddelen, stelt de Duitse topman Ulrich Ogiermann van Qatar Cargo.

Wat was de belangrijkste uitdaging bij het begin van de blokkade door de buurlanden Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein en Egypte?
De massale import van levensmiddelen was voor ons prioriteit nummer één. Wij kregen daarvoor ook een speciaal mandaat van de regering. Daarnaast was het van belang dat de bestaande vliegroosters en diensten aan onze klanten zo min mogelijk werden verstoord door de extra maatregelen. Dat is gelukt. Zo steeg de  vraag naar vrachtcapaciteit voor de import van perishables van 180 ton per dag naar 900 ton, maar konden we tegelijkertijd nog steeds 97% van onze vluchten volgens de planning uitvoeren. Tijdens de eerste weken ontvingen wij ook een extra vijftien gecharterde vrachtvliegtuigen  dagelijks met melkproducten, groente, eieren en vers vlees in Qatar. Dat waren C17’s, B747-400F’s, A330F’s en A300F’s en Ilyushins van subcontractors. Ook onze passagiersvliegtuigen haalden onafgebroken levensmiddelen op markten als Australië, Jakarta, Singapore en Bangkok. Daarnaast waren er onze bestaande vrachtvloot en vrachtdiensten van en naar zestig bestemmingen in de wereld. 
Verder hebben wij ook onze activiteiten op het Indiase subcontinent uitgebouwd en zijn meer chartervluchten gaan aanbieden. 
Kon Qatar Airways voldoende extra vrachtcapaciteit charteren?
Allereerst hebben wij natuurlijk onze eigen vrachtvloot. Die telt op dit moment twaalf B777F’s en acht A330F’s. Doornaast slaagden wij er vrij snel in om extra slots te krijgen op Hongkong en konden wij op bijvoorbeeld de grootste vrachtmarkt van de wereld het aantal vluchten met onze B777F’s (capaciteit: 100 ton, red.) snel uitbouwen van 17 naar 21 vluchten in de week. Verder hebben wij ook onze activiteiten op het Indiase subcontinent uitgebouwd en zijn meer chartervluchten gaan aanbieden. Zo konden wij ons marktaandeel in de luchtvracht behouden en zelfs uitbouwen. 

Kon de afhandeling op de thuisbasis Doha de extra toestroom aan vracht wel aan?

Gelukkig hadden we in 2015 rond de 1 miljard dollar geïnvesteerd in een nieuwe vrachtterminal. Daarnaast hebben wij deze zomer een nieuw koelcentrum geopend naast een overflow-faciliteit. Die expansie hadden wij gedaan met het oog op de toekomstige groei van onze vrachtbusiness, maar door deze extra opslag en afhandelingscapaciteit was het geen probleem voor ons snel in te spelen op de extra vraag naar levensmiddelen. Versproducten kwamen hier ’s nachts binnen en lagen ’s morgens al in de supermarkten. 

Is de situatie nu genormaliseerd voor Qatar Airways Cargo?

De voedselvoorraden zijn aangevuld in het land en we hebben nu ook twee containerdiensten op Oman en Azië die de meeste import van levensmiddelen van ons hebben overgenomen. De vraag naar extra luchtvrachtcapaciteit is er dan ook niet meer. Die ligt weer op het niveau van voor 5 juni. 

Vallen er al wijze lessen te trekken uit de crisis?
Een interessant effect van de illegale boycot van de buurlanden was dat bepaalde plannen versneld worden uitgevoerd in het land. Zo was Qatar al enige tijd bezig om in het kader van het programma National Vision 2030 een eigen zuivelindustrie op te zetten om zo meer onafhankelijk te worden van voedselimporten uit het buitenland. Bij de realisering van deze plannen zouden wij als Qatar Airways Cargo een rol spelen bij het luchtvervoer van melkkoeien. Dat plan is door de boycot naar voren gehaald en wij hebben nu een contract gekregen via investeerder Hassad Food om 4.000 melkkoeien naar Qatar te vervoeren voor het opzetten van een eigen zuivelindustrie. We hebben voor dat programma al twintig charters met B777’s uitgevoerd. Dit is de eerste keer dat Qatar een luchtbrug van die omvang meemaakt om een geheel nieuwe industrietak op te zetten. 

Is er nog misbruik gemaakt van de boycot?
Zeker niet door ons. Hoewel wij een groter deel van de totale capaciteit van en naar Doha controleerden door de extra vluchten, hebben wij daar niets mee gedaan om de prijzen te verhogen. Wij hebben wel gehoord van klanten dat er luchtvaartmaatschappijen waren die in andere markten het embargo hebben gebruikt als een mogelijkheid om de luchtvrachtprijzen te verhogen. Verder kan ik alleen maar zeggen dat wij dit jaar ons marktaandeel als enige vrachtcarrier uit de regio verder hebben weten uit te bouwen, terwijl dat van onze naaste concurrenten in de regio juist is gedaald. Ik verwacht voor dit jaar ondanks de blokkade dan ook een nieuw record in volume, omzet, marge en marktaandeel.

Laatst gewijzigd: 13 september 2017 12:03