Bij de Rotterdamse scheepswerf De Delft is zaterdag het nieuwe duurzame containerschip van Nedcargo, de ‘Bon Jovi’, gedoopt.

De doop werd verricht door Blanca Juti, Chief Corporate Affairs Officer bij Heineken. De ‘Bon Jovi’ zal jaarlijks tussen Alphen aan den Rijn en Rotterdam 12.500 containers - gelijk aan 600 miljoen flesjes – bier gaan vervoeren.

Het binnenschip wordt volledig elektrisch aangedreven. Voor het opwekken van de elektriciteit maakt de 'Bon Jovi' vooralsnog wel gebruik van een dieselgenerator. Managing director Bert van Grieken van Nedcargo Multimodal: ‘Ons schip is speciaal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen op de rivier de Gouwe geen 42 maar 52 volle containers te transporteren. Ook zal het schip 25% minder brandstof verbruiken dan een standaardschip van deze afmetingen’.

Hij gaf tijdens de bijeenkomst aan dat de 'energiecentrale' in het schip op termijn vervangen kan worden voor een unit die werkt op 'waterstof of elektriciteit'.

Het doel van Heineken en Nedcargo is om van de verbinding tussen het Alpherium (de terminal in Alphen aan de Rijn, gelegen langs de N11) en Rotterdam een klimaatneutrale corridor te maken.

Schipper Andries Kluin van de 'Bon Jovi' zal samen met zijn zoon Jelle het schip de komende jaren exploiteren. ‘Een schip moet je passen als een nieuwe jas’, legde hij uit. Na ruim zes weken proefvaren was de combinatie schipper en schip weliswaar nog niet optimaal op elkaar in gespeeld ‘maar dat komt vanzelf’.

Een scheepsdoop is omgeven van tradities – waaronder het stukslaan van een fles champagne. Dat dit laatste geen vaststaand gegeven is, bewees de doop van de ‘Bon Jovi’ (vernoemd naar de favoriete rockband van de schipper). De doop werd verricht met een grote fles Heineken-bier. Blijkbaar zijn de condities van die fles anders dan die van een fles spuitwijn want Blanca Juti had meerdere pogingen nodig om de fles te doen breken. Maar daarna kon het met MSC-containers beladen schip toch ‘gezegend’ uitvaren.

Laatst gewijzigd: 11 september 2017 09:19