Live de status van een container bekijken op een smartphone, pc of tablet. Dat is binnenkort realiteit. Steeds meer partijen werken aan 'slimme' containers die de klant zelf op de hoogte houden.

Tijdens de Wereldhavendagen konden bezoekers een eerste concept voor zo'n slimme container van ABN Amro, CoreVision, IBM en Maersk Line aanschouwen. Samen onderzoeken de bedrijven hoe zij gegevens online toegankelijk kunnen maken voor belanghebbenden. Doel daarvan is om het containertransport efficiënter en transparanter te maken.

De samenwerking is ontstaan tijdens een hackathon waarin medewerkers van de vier bedrijven als Team Glassbox deelnamen. 'Tijdens dat evenement hebben we een sensor in de container geplaatst die waarneemt of de deur open of dicht is', zegt business developer Arnout Buschenhenke van ABN Amro. ‘Met behulp van IoT-technologie kan die data vervolgens worden gedeeld in een blockchainplatform. Het mooie daarvan is dat blockchain alles wat met die container gebeurt als onwrikbare waarheid vastlegt, omdat geregistreerde handelingen niet gewijzigd of verwijderd kunnen worden. Als een containerdeur na een douanecontrole niet meer open is geweest, weet je dus dat alles nog steeds goed is. Dat kan douaneformaliteiten versnellen.’


Foto: Het prototype van de deur open/dicht sensor van Team Glassbox. 

Vanwege het succes tijden de hackathon is Team Glassbox door de vier bedrijven voortgezet. Dat onderzoekt nu hoe containers met elkaar kunnen communiceren. 

‘Een container werkt als een kooi van Faraday’, zegt Buschenhenke. ‘Het laat geen elektromagnetische straling binnen. In een schip worden die containers ook nog eens opgestapeld, wat het erg moeilijk maakt om bij de onderste laag te komen. Daarom onderzoeken wij hoe containers informatie aan elkaar kunnen doorgeven, zodat een onder in het ruim geladen container zijn data via de containers die boven op hem staan toch kan uitzenden.’

Tegelijkertijd achterhaalt het team aan welke gegevens gebruikers behoefte hebben, zodat onderzocht kan worden hoe die data verzameld en verzonden kunnen worden. 

Koelcontainers
In Nederland monitoren Seatrade en C Sence sinds augustus dagelijks al 3.000 reefercontainers op afstand. 'Dat doen wij met een behulp van het satelliet- en GSM-netwerk, want het bereik van het Internet of Things is nog niet optimaal', zegt Dion Sandig van reeferspecialist Smith Group, waar C Sence onderdeel van is.

De koelcontainers zijn uitgerust met verschillende sensoren en een modem die gegevens zoals de temperatuur, temperatuurveranderingen, zuurstof, CO2 en alarmen in de koelinstallatie verzendt naar een operationeel center aan wal. 'Vanuit daar kunnen wij in het geval van een alarm de werktuigkundigen aan boord gericht wijzen op containers die aandacht nodig hebben', zegt Sandig.

We werken aan een algoritme die kan voorspellen of een container in alarm komt.
Het systeem van C Sence vergelijkt de gemeten data via het boekingssysteem van de vervoerder met de gegevens van klanten. 'Als er in een bepaalde container een temperatuur van 14 graden wordt gemeten, terwijl de klant een setpoint van 13 graden heeft opgegeven dan maakt het systeem daar melding van', zegt Sandig. 'Ook worden de temperaturen vergeleken met de ideale setpoints voor de betreffende goederen. De optimale temperatuur voor bananen is 13,2 graden. Als een verlader een setpoint van 15 garden heeft opgegeven nemen wij contact op om te checken of dat werkelijk de bedoeling is.'

C Sence is een database aan het aanleggen met de verzamelde gegevens. 'Die informatie gebruiken we om algoritmen te schrijven die vooraf kunnen voorspellen welke container in alarm gaat komen, zodat we dat voor die tijd al kunnen oplossen', zegt Sandig. 'Dat kan door veranderingen in temperatuur waar te nemen.' Ook wordt er gewerkt aan een klantenportal, zodat verladers binnenkort ook zelf hun container kunnen monitoren. 

Naast C Sence en Seatrade is ook Hyundai Merchant Marine is een onderzoek gestart naar het gebruik van slimme koelcontainers. Dat monitort de komende twee maanden tien koelcontainers. Onder andere om te bepalen welke kostenbesparingen de technologie kan opleveren. Nu worden koelcontainers namelijk nog elke 12 uur fysiek gecontroleerd door bemanningsleden. Zeker op de hedendaagse schepen met soms tot wel 2.000 reeferplugs is dat een grote klus.

Laatst gewijzigd: 06 september 2017 12:19