De luchtvracht op Schiphol heeft een megaprobleem en schrijft dus een brandbrief.

Het probleem komt er op neer dat in het winterseizoen misschien wel 15% van de vluchten moet worden geschrapt bij gebrek aan slots. De ACN, die de belangen van de bedrijfstak behartigt, heeft gekozen voor de brandbrief, maar even werd overwogen voor de zekerheid ook de noodklok maar te luiden. De oorzaak van het vraagstuk is dat de luchthaven door het plafond van een half miljoen vluchten dreigt te schieten.

Geleerden hebben vastgesteld dat vijfhonderdduizend jaarlijkse starts en landingen voor de omwonenden nog net te verdragen zijn. Voor sommige omwonenden is echter niet één vlucht te verdragen. Er zijn geharnaste klagers in de ruime omgeving van Schiphol die bij elke start of landing een telefoontje plegen naar het klachtenadres – waarschijnlijk een ‘meldpunt vliegtuigoverslast’ – om hun ongenoegen kenbaar te maken.

Het meldpunt verzamelt die bezwaren, waarna de politiek eraan te pas komt, in de vorm van een ‘algemeen overleg luchtvaartcommissie’. We hadden op Schiphol vroeger ook de ‘Alders-tafel’, waar onder deskundige leiding knopen werden doorgehakt over de toekomst van de luchthaven; bijvoorbeeld over extra start- en landingsbanen om het toenemende verkeer op te vangen.

Schiphol is eigenlijk voortdurend een punt van zorg, behalve als miljoenen Nederlanders er in de vakantie het vliegtuig pakken op weg naar verre bestemmingen. Het werkelijke probleem van luchtvaart is dat het de branche nog altijd niet is gelukt de vervuiling voldoende terug te dringen. Dat zou gemakkelijk kunnen door oude toestellen de toegang te ontzeggen, paal en perk te stellen aan de ‘Billigfliegerei’ en, wat de luchtvracht aangaat, te stoppen met de invoer van bloemen en sperziebonen uit Afrikaanse landen. Die kunnen tegenwoordig ook gerust het schip in.

Maar dat kost de vliegende bedrijfstak, die zich door de bouw van steeds meer loodsen in een almaar wijdere omgeving van Schiphol heeft verspreid, veel geld. Dat is een punt van zorg en moet te lijf worden gegaan met vurige brandbrieven en rinkelende alarmbellen. Er moet een ‘uitzonderingsregeling’ komen voor vrachtvluchten, vindt het bedrijfsleven. Die maken immers ook maar 3,5% uit van alle vliegbewegingen, becijfert de ACN. Dus waar hebben we het helemaal over? Nou ja, over onnodige vervuiling misschien?

Laatst gewijzigd: