Oplichters proberen bedrijven tientallen duizenden euro’s afhandig te maken door grote bestellingen te plaatsen die zij niet afrekenen. Ook in de haven- en transportsector zijn deze criminelen actief.

Het overkwam de in Spijkenisse gevestigde reeferspecialist Smith-Holland. Het bedrijf werd via e-mail benaderd met een order voor airco’s. ‘Alles zag er goed uit’, zegt financieel manager Joop Gerritsen van het bedrijf. ‘Het bedrijf kon officiële documenten overleggen en de koop was ook niet even snel afgerond. We hebben er zeker twee maanden over gedaan.’
 
De argwaan ontstond toen Smith-Holland na de levering nog een bestelling kreeg, maar ditmaal voor televisies. Die verkoopt Smith-Holland helemaal niet en dus besloot het bedrijf extra onderzoek te doen. ‘We zijn het telefoonnummer gaan googelen en stuitten toen op een artikel waarin dat telefoonnummer als fraudeur voorkwam’, zegt Gerritsen. 

De criminelen deden zich voor als vertegenwoordigers van bestaande bedrijven. Daarbij maakte ze onder andere gebruik van e-mailadressen die slechts minimaal afwijken van de echte mailadressen van het bedrijf.

Smith-Holland schakelde de politie in, maar die bleek weinig behulpzaam. ‘Ze zeggen er nog niet aan toegekomen zijn, terwijl wij de fraude op 9 juni al hebben gemeld. Wij zijn erg teleurgesteld in hun optreden’, zegt Gerritsen. Woordvoerder André Vermeulen van de Fraude Helpdesk bevestigt dat de politie vaak niet optreedt.   ‘De politie maakt er geen geheim van dat ze dit soort zaken bijna nooit oppikt, omdat ze andere prioriteiten hebben’, zegt hij in een interview met RTL Nieuws.

In de zaak van Smith-Holland zit nu beweging omdat het bedrijf samen met andere bedrijven, die ook de dupe zijn geworden van deze criminelen, zelf actie heeft ondernomen. De goederen bleken te worden vervoerd naar warehouses in Engeland. ‘Daarom hebben wij via de Nederlandse ambassade contact opgenomen met de politie in Kent. Die heeft ondertussen zeven warehouse-medewerkers opgepakt’, zegt Gerritsen. Hoop dat hij zijn airco’s of het daarvoor verschuldigde bedrag van ongeveer 70.000 euro terug zal zien heeft hij nauwelijks.

Volgens Vermeulen hebben oplichters het steeds vaker op bedrijven gemunt. ‘Criminelen hebben door dat bij hen meer geld te halen valt dan bij particulieren’, zegt hij.

Eerder waarschuwde ook directeur Jan Overdevest van de Waalhaven Group al voor fraudeurs in de haven. Criminelen hadden in naam van de besloten vennootschap WDS Terminals, dat onderdeel is van de Waalhaven Group, de website www.wds-terminals.nl opgericht. Die website is nog steeds actief, hoewel het sinds de eerste melding van Overdevest wel enorm is uitgekleed. De website zag er professioneel uit en toonde ook het officiële AEO-certificaat van de BV. Mogelijk wilden de criminelen deze website gebruiken om op naam van WDS Terminals goederen te bestellen. Het telefoonnummer dat op de site staat werkt niet meer. De Waalhaven Group heeft de fraude gemeld bij de politie. Hoe die zaak er nu voorstaat is niet bekend. Overdevest was vanochtend niet beschikbaar voor een reactie. 

Tips om fraude te voorkomen
De Fraude Helpdesk noemt deze vorm van fraude identiteitsfraude, die weer is onderverdeeld in verschillende soorten zoals onder andere factuurfraude en CEO-fraude. Bij die laatste benaderen criminelen werknemers van een bedrijf onder naam van de directeur en geven zij hen bijvoorbeeld opdrachten om geldbedragen over te maken. 

Volgens woordvoerster Tanya Wijngaarde kunnen bedrijven dit soort fraude het hoofd bieden door intern af te spreken dat grote overschrijvingen nooit via e-mail of telefoon worden doorgegeven. 

Ook raadt zij bedrijven aan om Google Alerts in te stellen. ‘Dan krijgt het bedrijf een melding telkens als de bedrijfsnaam online wordt gebruikt’, zegt Wijngaarde. ‘Dat kan helpen om verkeerd gebruik waar te nemen.’
Verder is het vooral zaak om erg goed op te letten. ‘Bij nieuwe contacten is het verstandig om niet de contactgegevens uit de e-mail te gebruiken, maar de gegevens zelf online op te zoeken’, zegt Wijngaarde. ‘Ook is het raadzaam om bedrijven zelf na te bellen, zeker bij grote orders.’

Er zijn volgens cijfers van de Fraude Helpdesk in de eerste helft van dit jaar al 184 bedrijven succesvol opgelicht. Daarbij werd door criminelen 1,3 miljoen euro buit gemaakt.

Laatst gewijzigd: 27 juli 2017 13:42