Ocean Network Express (ONE) heeft niet de ambitie om de grootste containerrederij te worden. 'Net groot genoeg om te overleven, maar klein genoeg om bij de klant betrokken te blijven.'

Dat zegt de pas aangetreden, Britse CEO Jeremy Nixon in zijn in eerste interview, die hij gaf aan Maritime CEO
'We willen toekomstige klanten kwalitatieve, betrouwbare en innovatieve diensten aanbieden. Niet alleen betrouwbaar in de levering van diensten, maar ook in de financiële stabiliteit, aangezien ONE een gezonde balans erft.'

Nixon is sinds 2012 CEO van NYK Line en daarmee één van de hoogst geplaatste Europeanen binnen de Japanse rederijen. Hij werkte ruim tien jaar bij P&O Nedlloyd tot de rederij in 2005 werd overgenomen door het Deense Maersk Line, waarna hij als vice president aantrad bij Maersk. In 2008 maakte hij de overstap naar NYK Line.

Hoewel de markt zich langzaamaan aan het herstellen is na het dieptepunt van vorig jaar blijft Nixon gematigd positief over de toekomst. 'De markt is geleidelijk aan het herstellen dankzij een een minimum aan nieuwe orders en een positieve impuls in de wereldwijde vraag, maar de balans tussen vraag en aanbod blijft zeer gevoelig. Een volwaardig herstel is dus verre van gegarandeerd', aldus de CEO.

De officiële lancering van de nieuwe Japanse joint venture begin deze maand werd overschaduwd door ander groot nieuws uit Singapore, waar het operationele hoofdkantoor van ONE komt, namelijk de overname van OOCL door Cosco.

Analisten van Drewry zien in die overname het einde van de grote consolidatieslag, maar Nixon betwijfelt dat. 'De consolidatie van rederijen en merken is een doorlopende evolutie, die in de laatste 24 maanden versneld is geraakt. Historische data laten zien dat er nog steeds toekomstige mogelijkheden zijn, dus het is prematuur om dit het einde van de cyclus te noemen', zegt hij. Alphaliner ziet bijvoorbeeld in Pacific International Lines (PIL) een goede kandidaat, omdat het als enige van de vier onafhankelijke middelgrote rederijen (Yang Ming, HMM, ZIM en PIL) niet aan en overheid gelinkt is.

ONE is een nieuw opgerichte joint venture waarin MOL, "K" Line en NYK Line hun containerrederijen bundelen. Laatstgenoemde krijgt vanwege zijn grotere vloot een belang van 38% in het bedrijf, terwijl MOL en "K" Line elk 31% van de aandelen krijgen.

Laatst gewijzigd: 19 juli 2017 12:03