Bijna drie weken na de besmetting met de Petya-malware op 27 juni is Maersk Line nog steeds bezig zijn systemen op orde te krijgen.

Uit een overzicht van eind vorig week blijkt dat het factureringssysteem van de rederij in elk geval in Noordwest-Europa nog steeds niet werkte. Het systeem kon nog niet automatisch rekeningen aanmaken en voor de periode vanaf 27 juni zijn helemaal nog geen facturen beschikbaar. Maersk laat weten dat er in elk geval geen toeslag voor te late betaling in rekening gebracht zal worden.

In een andere verklaring zei Maersk vrijdag dat het ‘op weg is naar volledig herstel’, maar ook dat klanten nog rekening moeten houden met vertragingen. Opmerkelijk detail: de rederij laat weten er begrip voor te hebben als klanten niet het volledige volume bij Maersk boeken, maar voegt er aan toe alles te doen om de zorgen van de klant weg te nemen.

Eerdere paniekverhalen uit verladerskringen dat het factureringssysteem mogelijk rekeningen met hoge stagelden (demurrage) voor vastgelopen containers zou gaan produceren, verwijst de rederij naar het land der fabelen. Over de periode vanaf 27 juni tot 9 juli worden die niet in rekening gebracht.

Maersk verwacht deze week grote vorderingen te maken, waardoor bijna alle applicaties weer volledig beschikbaar zullen zijn. Of dat ook voor de facturering geldt, is niet duidelijk. Eerder meldde het moederbedrijf A.P. Møller-Maersk dat 1.500 applicaties ten behoeve van bijna 50.000 eindgebruikers één voor één voor en in de juiste volgorde moesten worden herstart.

Laatst gewijzigd: 17 juli 2017 12:23