De Rotterdamse Kramer-groep wil een shortsea containerterminal ontwikkelen aan de rand van het Thermphos-terrein in de haven van Vlissingen.

Topman André Kramer bevestigt dat daarover een exclusieve intentie-overeenkomst met havenbeheerder Zeeland Seaport (ZSP) is gesloten. De laatste meldde eerder na berichtgeving van Omroep Zeeland gesprekken met ‘een toonaangevende partij’ te voeren over de ontwikkeling van een moderne containerfaciliteit.

Het Rotterdamse bedrijf trekt drie maanden uit om de haalbaarheid van het project te onderzoeken. Daarbij gaat het vooral om het peilen van de belangstelling onder rederijen voor een alternatief voor de huidige terminals in Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge. ‘Een containerterminal bouwen die geen rederijen aantrekt, heeft geen zin’, zegt Kramer.

Hij is positief gestemd over de kansen van het project. ‘Als we niet het gevoel hadden dat zo’n terminal haalbaar is, hadden we geen intentieovereenkomst getekend’, zegt hij. De terminal zou uiteindelijk een oppervlakte van dertig hectare krijgen aan een kade met een kilometer lengte.

Kramer: ‘Zoiets leg je niet in een keer aan. Op de Maasvlakte zijn we sinds 2004 ook in stappen naar een vergelijkbare omvang gegroeid. Voor een eerste fase denken we aan 400 meter kade.’ In die fase zouden er twee of drie overslagkranen ingezet worden. Of dat mobiele kranen of vaste brugkranen zouden worden, is nog een open vraag.

De haalbaarheid van het project hangt verder samen met de noodzakelijke sanering van het 57 hectare grote terrein van de in 2012 failliet gegane fosforproducent Thermphos. Dat is zwaar vervuild met onder meer fosforslib, asbest en radio-actief materiaal. De sanering heeft al ruim veertig miljoen gekost, maar volgens Van Citters Beheer, die verantwoordelijk voor dat project is, is er nog eens tussen de negentig en 135 miljoen euro nodig.

Door het faillissement van Thermphos werd de provincie als vergunningverlener als eerste aansprakelijk voor de kosten van de sanering van de puinhoop die het bedrijf achterliet. De provincie wil dat de havenbeheerder meebetaalt aan de schoonmaak, maar die houdt de boot af. Ook heeft Zeeland bij het Rijk voor steun aangeklopt. De kwestie heeft geleid tot zware onenigheid tussen het provinciebestuur en ZSP, die zo hoog is opgelopen dat de regering oud-PvdA leider Diederik Samsom in de arm genomen heeft om te bemiddelen.

Laatst gewijzigd: 17 juli 2017 09:28