Na de acquisitie van OOCL door Cosco zijn er geen aantrekkelijke overnamekandidaten meer en dus verwacht Drewry dat deze deal het einde van de consolidatieslag betekent.

Bovendien heeft de top-7 van grootste carriers inmiddels een dusdanige schaal dat verdere acquisities door deze rederijen op bezwaren van mededingingsautoriteiten zouden stuiten. Wel ziet Drewry nog ruimte voor kleine, regionale overnames.

De golf van fusies en overnames in combinatie met de betere marktvooruitzichten en het uitstellen van de nieuwe schepen biedt de rederijen een gouden kans om in de nabije toekomst al hun winstgevendheid te verbeteren. 'Met minder carriers die financieel sterker zullen worden, komt de bal in het bezit van de rederijen die overleefd hebben', schrijven de analisten.

Drewry vindt de afgesproken prijs van 6,3 miljard dollar 'een beetje aan de hoge kant', zelf hebben de analisten OOCL op een prijs van 4,5 miljard dollar gewaardeerd. Meerdere financiële experts hebben die mening geuit, maar er zijn ook analisten die juist vinden dat OOCL te vroeg heeft verkocht. Omdat de markt nu weer aantrekt en OOCL dit jaar weer naar verwachting een een winst van 134 miljoen dollar zal boeken, had de familie Tung meer kunnen verdienen door de verkoop nog even uit te stellen, stelt CEO Corinne Png van het Singaporese analistenbureau Crucial Perspectives.

De operationele integratie van OOCL zal naar verwachting niet moeilijk worden, omdat Cosco en OOCL beiden in de Ocean Alliance zitten en OOCL geen sterke aanwezigheid heeft op de Noord-Zuidroutes. Volgens Drewry zal de grootste impact gevoeld worden in de intra-Aziatische markt, waar beiden spelers een groot marktaandeel hebben. Daarnaast zal Cosco op de Azië - Midden-Oosten trade flink terrein winnen.

Vanuit een marketingperspectief verwacht Drewry dat Cosco baat zal hebben van OOCL's imago, die vanwege zijn sterke prestaties en goede service een wijd klantenbestand van grote Westerse verladers heeft.

Laatst gewijzigd: 11 juli 2017 12:13