‘Reken maar dat we hier juichend op de banken hebben gestaan, toen we in de nacht van woensdag op donderdag alle systemen hadden gekoppeld en alles bleek te werken.’

Directeur Pieter Hartog van de twee terminals van APMT op de Maasvlakte beleefde eergisternacht zijn Apollo 11-moment toen na negen dagen ploeteren duidelijk werd dat de geautomatiseerde terminal MVII weer kon gaan draaien. De nachtmerrie van een verlamde overslagfabriek, zo’n beetje de modernste in de wereld, was voorbij.

‘Probeer je voor te stellen dat je geen telefoon of computer hebt, helemaal niets, maar toch een zeer complex systeem aan de praat moet zien te krijgen. Dat is ongeveer de situatie waarin ze hier met z’n allen tien dagen lang vijftien tot zestien uur per dag bezig zijn geweest. Dus ja, toen dat lukte, hebben we elkaar wel even op de schouders geslagen.’

De terminal mag dan weer draaien, dat betekent nog niet dat alles al terug bij het oude is. ‘We kunnen nog steeds niet met PC’s werken, om maar wat te noemen. Dat is natuurlijk toch nogal onhandig’, vertelt Hartog om er met gevoel voor ironie aan toe te voegen ‘dat de afgelopen anderhalve week heel veel papier is gebruikt’.

Hij verwacht dat het zeker nog eens zo'n anderhalve week gaat duren voordat alles weer echt ‘business as usual’ is. ‘We komen nu in een soort tweede fase op weg naar de situatie dat we weer op maximale capaciteit kunnen gaan draaien en dat iedereen weer op de vertrouwde manier zijn werk kan doen.’

Tegenover de euforie staat het besef dat de terminal zijn klanten (Maersk en MSC – red.) ‘nee’ heeft moeten verkopen, zegt Hartog. ‘Zij zijn in de problemen gekomen doordat ze vaarschema’s moesten omgooien en schepen hebben laten uitwijken. Dat is het laatste wat je als containerterminal wilt.’

Doordat schepen naar andere terminals zijn gedirigeerd, valt volgens hem mee hoeveel achterstand er op dit moment nog weggewerkt moet worden. ‘Omdat we geen schepen konden lossen of laden, hebben zich hier ook geen bergen containers verzameld. En we waren natuurlijk al begonnen om de hete importcontainers, zoals wij die noemen, vrij te geven voor afvoer per truck’

En dan is er natuurlijk de omvang van de schade als gevolg van de tiendaagse ‘shutdown’. Hartog: ‘We lijden niet alleen een groot omzetverlies, maar we hebben ook heel veel extra kosten moeten maken om de systemen weer aan de praat te krijgen. Een miljoenenschade? Nou, zet maar gerust twee cijfers voor die miljoenen.’

Laatst gewijzigd: 07 juli 2017 14:59