Het Belgische Van Hool heeft in samenwerking met chemiegigant Basf twee nieuwe typen tankcontainers van 45 en 52 voet voor spoorvervoer ontwikkeld.

De Duitse chemiegigant heeft bijna 500 van deze grensverleggende laadeenheden besteld, die dit en volgend jaar geleverd moeten worden. De 45-voeters krijgen een inhoud van maximaal 63 kubieke meter en een toelaatbaar gewicht van 66 ton, volgens Van Hool het dubbele van nu gangbare tankcontainers.  De 52-voeters kunnen zelfs 73 kubieke meter lading innemen.

Voor zover bekend zijn er nog nooit eerder zulke lange tankcontainers gebruikt. Op welke trajecten Basf ze wil inzetten, is niet bekendgemaakt, wel dat dat per onmiddellijk gaat gebeuren. De 45-voeters kunnen behalve per spoorwagon ook per binnenschip en (leeg) over de weg vervoerd worden en zijn stapelbaar. Of dat ook voor de 52-voeters geldt, is onduidelijk.

Van Hool spreekt van ‘een revolutionair product, dat het transport van chemische producten ingrijpend zal veranderen’. Het bedrijf stelt dat een tankwagon op het spoor jaarlijks gemiddeld zo’n 25.000 kilometer aflegt, tegen 180.000 km voor een containerwagon. Het voorziet met andere woorden een forse verschuiving van het vervoer per traditionele ‘ketelwagen’ naar de nieuwe groot-volume tankcontainers.

Het bedrijf, producent van onder meer touringcars en industriële voertuigen, denkt verder dat het vervoer van vloeibare chemische producten per spoor aan aantrekkelijkheid wint ten opzichte van het vervoer over de weg. Van Hool moet dit jaar twee prototypes en de eerste serie van negentig afleveren en de rest volgend jaar.

Laatst gewijzigd: 19 juni 2017 12:28