De terminal van DP World langs het Deurganckdok in Antwerpen kampt al dagen met ernstige vertragingen. Truckers hebben urenlang in de wachtrij gestaan om containers te laden of te lossen.

Naar verluidt door computerproblemen bleef de terminal afgelopen vrijdag heel de voormiddag dicht. Aanvankelijk meldde DP World dat de problemen snel achter de rug zouden zijn, zodat trucks die al onderweg waren hun rit naar de Antwerp Gateway terminal voortzetten. Maar langzaamaan vertoonden de tickets van de aangemelde vrachtwagens onrustwekkende wachttijden. De truckers uitten hun ongenoegen op sociale media en in kranten en dagbladen. Zo kreeg de Gazet van Antwerpen bericht van een boze trucker die nog 746 minuten (bijna 12,5 uur) geduld moest hebben. Volgens de krant zouden sommige transporteurs hun truckers uiteindelijk hebben teruggeroepen. Een aantal van hen zijn van plan om wachttijden van meer dan een uur voortaan aan hun klanten door te rekenen.

Ook de sectororganisaties Febetra, TLV en UPTR dringen erop aan dat de transporteurs hun kosten in rekening brengen. Ze schermen hierbij met de wet dat bedrijven hun diensten niet mogen aanbieden onder de kostprijs ervan. De transporteurs klagen al lang over problemen bij terminals, maar vooral bij Antwerp Gateway.

Volgens DP World is de systeemstoring vrijdag vóór de middag rechtgezet en fungeert de terminal weer normaal. Heel wat chauffeurs hadden toen al de aftocht geblazen. 'De voorbije dagen hebben IT-specialisten van onze softwareleverancier en onze eigen IT- ingenieurs de oorzaak van het incident kunnen achterhalen', zegt communicatieverantwoordelijke Kris Thieren. Ze spreekt  van een 'uitzonderlijke situatie'. DP World meldt ook dat de nachtelijke openingsuren aan landzijde nog altijd onderbenut zijn en er nog veel marge is binnen deze slots. Toch zeggen de sectororganisaties signalen van hun truckers te krijgen dat er ook 's nachts problemen zijn.

Laatst gewijzigd: 19 juni 2017 12:14