Vroon is door de malaise in de scheepvaart in ernstige problemen geraakt. De Zeeuwse rederij kan zijn betalingsverplichtingen niet voldoen en vreest voor de continuering van het bedrijf.

In het jaarverslag van 2016 meldt Vroon dat het onvoldoende cashflow genereert om in 2017 en 2018 zijn schuldaflossingen te kunnen voldoen.

De betaling van aflossingen is daarom tijdelijk volledig stopgezet en het bedrijf heeft financiële en juridische experts ingeschakeld om een herstructureringsplan op te stellen. Dat plan is in januari aan de crediteuren gepresenteerd en voorziet volgens de rederij in de volledige aflossing van alle schulden. Vroon is met zijn schuldeisers in onderhandeling over de goedkeuring van dat plan en zegt die gesprekken vóór de zomer van 2017 te willen afronden. Het is nog niet bekend in hoeverre die gesprekken ondertussen zijn gevorderd. 

Vanwege de contractbreuk met betrekking tot aflossing van leningen én het nog niet hebben bereikt van een overeenkomst over de herstructurering van de schulden, waarschuwt Vroon in het jaarverslag dat er 'significante twijfel' bestaat over de continuering van het bedrijf en diens vermogen om betalingen te voldoen.

Vroon is samen met Wagenborg één van de grootste rederijen van Nederland, maar onderscheidt zich van andere Nederlandse rederijen met een op nichemarkten gerichte vloot. De rederij heeft een grote vloot van kleine containerschepen, bitumentankers, producttankers, autoschepen en livestock carriers, maar de grootste exposure heeft het bedrijf in de offshore markt. Vroon heeft één van de grootste vloten van offshore support vessels (OSV) ter wereld.

Door de malaise in de offshore olie- en gasindustrie en andere scheepvaartmarkten heeft het bedrijf in 2016 een verlies van 189 miljoen dollar geleden. In 2015 wist Vroon zo'n verlies met een nettowinst van 2,6 miljoen dollar nog te voorkomen. De omzet van de rederij daalde in 2016 met 15% tot 573,2 miljoen dollar. Als gevolg daarvan daalde de operationele winst van 56 miljoen dollar in 2015 tot een verlies van 118 miljoen dollar in 2016. 

Onverwacht zijn de financiële problemen van Vroon niet. Door de lage olieprijs is het werk voor bevoorradingsschepen van platformen praktisch stil komen te liggen. De meeste rederijen hebben grote delen van hun vloot opgelegd en zijn in serieuze problemen geraakt. Ook marktleiders Tidewater en Bourbon zijn verwikkeld in reorganisaties. Tidewater, met een vloot van zo'n 300 OSV's de grootste in de markt, heeft als onderdeel van die herstructurering al uitstel van betaling aangevraagd.

Laatst gewijzigd: 14 juni 2017 12:25