CMA CGM koopt de Braziliaanse cabotagerederij Mercosul van Maersk Line, die met de verkoop de Braziliaanse goedkeuring voor de overname van Hamburg Süd wil binnenhalen.

Maersk Line krijgt door de overname van Hamburg Süd namelijk ook diens dochteronderneming Alianca in handen, die is goed voor de helft van de Braziliaanse cabotagemarkt. Zonder de verkoop van één van de twee rederijen zouden de Denen dus een te groot marktaandeel krijgen. Daarom heeft Maersk Line besloten Mercosul Line, met een kwart van de markt de kleinere van de twee, in de etalage te zetten.

De interesse was naar verluidt groot, maar CMA CGM is er met de prijs van door gegaan. Hoeveel de Saadé's betaald hebben voor de rederij, die met vier schepen twee diensten onderhoudt, is niet bekendgemaakt.

Wel zegt CMA CGM met de Mercosul Line zijn pakket van diensten in Zuid-Amerika te kunnen verstevigen. Volgens de rederij heeft de Braziliaanse markt 'sterke potentie voor ontwikkeling, met name in de cabotage en door-to-door services.' 

De transactie moet worden goedgekeurd door de Braziliaanse mededingingsautoriteit CADE en de integratie van Mercosul Line zal op zijn vroegst plaatsvinden in het vierde kwartaal van 2017, gelijktijdig met de integratie van Hamburg Süd in Maersk Line.

Laatst gewijzigd: 14 juni 2017 11:13