Singapore is ’s werelds belangrijkste maritieme centrum, gevolgd door Hamburg. Rotterdam scoort een zesde plek op een ranglijst van de belangrijkste maritieme centra in de wereld.

Tot die conclusie komt het Noorse advies- en onderzoeksbureau Menon Economics, dat voor het derde jaar  een ranglijst van de belangrijkste scheepvaartcentra samenstelde. De Noren hielden dertig steden tegen het licht, waarvan er vijftien de eindrangschikking haalden. Ze werden op vijf terreinen beoordeeld: de rederijsector, bancair/juridisch, maritiem-technisch, haven/logistiek en algemene concurrentiekracht.

Singapore scoort op maar liefst drie van die vijf terreinen het hoogst en op de overige twee, bancair/juridisch en maritiem-technisch, respectievelijk een vierde en een tweede plek. De Menon-onderzoekers roemen de stadstaat omdat die erin geslaagd is een sector van wereldklasse te ontwikkelen, die bovendien weinig gevoelig lijkt voor de storm die momenteel door de maritieme sector raast.

Rotterdams hoogste notering bij de deelterreinen is een derde plek in de sector haven/logistiek, na Singapore en Sjanghai. Overall moet de Nederlandse haven binnen Europa Hamburg (tweede) en Londen (vijfde) voor zich dulden. De Duitse stad dankt die positie vooral  aan zijn rederijsector (tweede), de Britse aan zijn bancaire en juridische sector (eerste).

Opmerkelijk genoeg haalde Antwerpen, behalve tweede Europese haven ook de thuisbasis van een aantal grote rederijen (CMB, Euronav, Exmar), de top-15 niet. Ook bijzonder is de achtste plek van Tokio, het resultaat van een waardering op basis van objectieve criteria, die de Japanse hoofdstad een tweede positie opleveren, maar die volgens  een panel van experts slechts de twaalfde plek verdient omdat de Japanse rederijen zich teveel op de lokale markt zouden richten.

Laatst gewijzigd: 14 juni 2017 13:49