Onlangs werd bekend dat Containerships 17 miljoen euro subsidie krijgt voor de uitrol van zijn LNG-strategie. ‘We streven naar het gebruik van LNG in onze hele keten.’

De Finse onderneming, met een forse vestiging in de haven van Rotterdam, ontvangt de Europese subsidie niet alleen voor de aanschaf van vier LNG-containerschepen. Van de subsidie is 10 miljoen bedoeld voor de aanschaf van de schepen, 7 miljoen wordt besteeds aan het opbouwen van een LNG-netwerk met partners.

Robert Venema, operational director bij Containerships in Rotterdam: ‘De subsidie is een mooie opsteker, maar was niet doorslaggevend voor ons om onze LNG-strategie, die luistert naar de naam DOOR2-LNG te ontwikkelen. Daar zijn we al veel langer mee bezig.’ De directeur legt uit dat LNG in de vrachtwagenvloot van Containerships al omarmd wordt. ‘In Engeland rijden we met veertig LNG-trucks, in Nederland hebben we er drie, in Finland een.’ In zowel Engeland als Finland beschikt het bedrijf over eigen LNG-tankstations. De keuze voor LNG in het vrachtwagensegment van de onderneming is bewust: ‘Het is op dit moment de beste optie, CNG wordt te weinig aangeboden en is voor zware vrachtwagens minder geschikt, met een actieradius die 3,5 keer lager ligt dan LNG.

‘De aanschaf van vier containerschepen die op LNG varen past in ons streven de hele keten, we leveren containers ‘van deur tot deur’, duurzaam te maken’, zegt Venema. ‘Twee jaar geleden onderzochten we de haalbaarheid al, maar toen was het financieel nog moeilijk om een sluitende business case te maken. Nu kan dat wel.’ Dat de return on investment op dit moment wel mogelijk is, is opvallend – gezien de sterk gedaalde olieprijs. ‘De economie draait beter, opdrachtgevers selecteren bij tenders nu op meer dan alleen de prijs. Duurzaamheid is een belangrijke factor geworden.’

Transitie
Venema weet dat er partijen zijn die LNG als transitiebrandstof zien. ‘Als die transitie twintig jaar duurt, is dat voor de huidige investeringen prima. Er is een overschot aan gas beschikbaar, dus ik maak me daarover geen zorgen.’

Op dit moment zijn vier LNG-vrachtschepen in aanbouw bij de Chinese scheepswerf Wenchong, het eerste schip wordt in het voorjaar van 2018 opgeleverd, waarna elke drie maanden een schip volgt. ‘We sluiten niet uit dat we daarna nog een of twee schepen laten bouwen.’

We vragen Venema of er genoeg bunkerstations zijn voor de schepen. ‘Tegen de tijd dat de schepen die we bestelden in de vaart komen, kan gebunkerd worden in Klaipeda, Götteborg, Zeebrugge en Rotterdam, ‘een koploper op het gebied van LNG’. Andere havens aan de Baltische Zee zullen kort daarna volgen.’
Voor Containerships is het vooral belangrijk dat de schepen kunnen bunkeren en simultaan de overige havenactiviteiten uitvoeren. ‘Op zich duurt het bunkeren maar 2 uur, maar met aansluiten en alle formaliteiten ben je zó zes uur verder.’ Op dit moment is regelgeving die dat mogelijk moet maken nog in wording. ‘LNG bunkeren klinkt wellicht gevaarlijker dan stookolie, maar is het eigenlijk niet. Er is als test geprobeerd onder extreme omstandigheden op de Maasvlakte een LNG-tank te laten ontploffen, dat was eigenlijk niet te doen. Mocht er een lekkage zijn dan brandt het gas op, er blijft niets op of in het water achter.’
Robert Venema legt uit dat het eigenlijk alleen bij het aankoppelen opletten is. ‘Je moet niet in contact komen met de brandstof, vanwege de extreem lage temperatuur van -162 graden.’

Terminals
Venema staat nu voor de taak de terminals voor te bereiden op de komst van de nieuwe schepen. ‘We gaan van 450 lifts naar 600, van 800 tot 1000 teu naar 1400. Daarop moeten de terminals wel voorbereid zijn.’ Zaak is, het oponthoud in de haven te beperken. ‘De schepen zijn groter en kosten ons meer, dus ze moeten continu blijven varen.’

In zekere zin geldt dat ook voor de LNG-vrachtwagens van de onderneming. In plaats van 100.000 tot 120.000 kilometer moet een LNG truck toch al snel 180.000 kilometer per jaar rijden om rendabel te zijn. Daarbij komt nog: je laat een LNG-truck niet met volle tank een nacht over staan, daarvoor vervluchtigt de brandstof te snel en is de truck gewoon te duur, die moet kilometers maken.

Laatst gewijzigd: 07 juni 2017 11:38