Elke dag zijn de medewerkers van transportbedrijven onderweg met een dodelijk wapen. Dat klinkt misschien wat overdreven, dus ik zal dat toelichten met enkele cijfers.

Recent onderzoek van Volvo laat zien dat jaarlijks 26.000 (!) dodelijke verkeersslachtoffers in de EU te betreuren zijn. 15% van deze slachtoffers komt om bij een ongeval waarbij een vrachtauto betrokken is. Dat zijn dus elke dag van het jaar meer dan tien doden. We vergeten dit meestal, tot het moment dat een auto van je bedrijf bij een zwaar ongeval betrokken raakt. Dan wordt ook duidelijk dat niet alleen de chauffeur ervoor moet zorgen dat hij dagelijks veilig onderweg is, maar ook het bedrijf.

Afgelopen periode zijn wij met ons bureau betrokken geweest bij verschillende projecten waarin onderzoek wordt gedaan naar het gedrag van chauffeurs en maatregelen om de kans op menselijke fouten in het verkeer aan te pakken. Afgelopen week werden de eerste resultaten van het Udrive onderzoek bekendgemaakt, waaraan ook enkele Nederlandse transportbedrijven hebben meegewerkt. In Udrive is met camera’s het dagelijks rijgedrag van chauffeurs vastgelegd. En dat is een groot verschil met veel ander onderzoek. Het is natuurlijk razend interessant om te kijken wat een chauffeur doet als hij of zij de hele dag op de weg zit. Dus ook in de file, bij drukke kruispunten of bij het zoeken van een losadres in de stad. Een eerste inzicht is dat een chauffeur bijna 20% van zijn rijtijd afgeleid is en niet goed op de weg let. Eten, drinken, de telefoon en de boordcomputer, er zijn nogal wat afleiders aan boord.

Het eerdergenoemde Volvo-onderzoek laat zien dat in maar liefst 90% van de dodelijke ongevallen menselijke factoren een rol speelden. Afleiding is daarbij een belangrijke oorzaak. Waarschijnlijk heeft iedereen wel een moment meegemaakt dat het net goed ging, als je niet goed op zat te letten achter het stuur. Vaak kun je door snel ingrijpen erger voorkomen. Met een zware vrachtauto kunnen de gevolgen van zo’n kleine onoplettendheid heel groot zijn. Daarmee is het extra belangrijk om dit aan te pakken. Gelukkig helpt nieuwe technologie ons steeds vaker om deze risico’s te verminderen. Afgelopen weken heb ik met veel start-ups en andere betrokkenen gesproken over de mogelijkheden om met bijvoorbeeld slimme sensoren chauffeurs te helpen om veiliger te rijden. Dit levert interessante inzichten op, die in de praktijk ook echt effect hebben. Bijvoorbeeld door de situaties waar het nog net goed gaat vast te leggen en terug te koppelen aan de chauffeur. Dit vraagt wel om samenspel tussen werkgever en medewerker, en ook een bedrijfscultuur waarin veiligheid voorop staat. Gelukkig zijn steeds meer bedrijven hiermee bezig en nemen zij samen met chauffeurs, truckfabrikanten en de verzekeraar hun verantwoordelijkheid. Eigenlijk zou elke weldenkende transportonderneming ook veiligheid centraal moeten stellen in de bedrijfsvoering. En het kan nu ook door alle nieuwe technologie, dus waar wachten we op?

Laatst gewijzigd: