Binnenvaartorganisatie LINC vraagt in politiek Den Haag aandacht voor het ‘structurele congestieprobleem’ in de Rotterdamse haven naar aanleiding van de huidige situatie bij RWG.

De nieuwe Rotterdam World Gateway Terminal op de Maasvlakte kampt met forse vertragingen bij het beladen en lossen van binnenschepen. Volgens LINC lopen de wachttijden op tot meer dan een week. Ook operator Contargo rept over wachttijden van meer dan zeven dagen. Het gaat daarbij om het verschil tussen het aangevraagde en het toegewezen tijdstip van afhandeling. Volgens LINC-voorzitter Maira van Helvoirt betekenen zulke vertragingen een forse schadepost voor de containeroperators.

De brancheorganisatie is bezig met een inventarisatie van de geleden schade en wil de uitkomst daarvan verwoorden in een brief aan Kamerleden die de binnenvaart in hun portefeuille hebben. Een soortgelijke enquête van enkele jaren geleden leverde een dagelijks schadebedrag van ongeveer 75.000 euro op. Als dat nu ook zo is, zou de huidige schade al in de miljoenen lopen.

Met de gang naar politiek Den Haag wil de sector aandacht voor wat ze een ‘structureel probleem’ noemt. Van Helvoirt: ‘Congestie in de containersector is een regelmatig terugkerend probleem en valt niet langer af te doen als incidenteel of conjunctureel. Het is duidelijk dat er een mismatch is tussen de behoefte van de binnenvaart en de capaciteit van de terminals’.

In het verleden kampte de binnenvaart met enige regelmaat met vertragingen bij de Delta Terminal van ECT. De verwachting dat de congestieprobleem in de Rotterdamse haven zouden verdwijnen met de opening van de nieuwe terminals RWG en APMT2 is niet uitgekomen. Van Helvoirt: ‘De komst van steeds grotere schepen met steeds meer containers zorgt voor steeds grotere pieken en draagt daarmee bij aan het probleem’.

Ze benadrukt er niet op uit te zijn om een bepaalde terminal aan de schandpaal te nagelen. ‘In het verleden was het ECT, nu is het RWG en straks misschien weer een andere terminal. Ook in Antwerpen zijn er regelmatig problemen. Het is zaak dat we daar met alle belanghebbenden oplossingen voor vinden.’

Woordvoerder Niels Dekker van RWG wijt de ‘langere doorlooptijden’ voor de binnenvaart aan de overlap van de vaarschema’s van de oude allianties en de introductie van die van de nieuwe samenwerkingsverbanden in de internationale lijnvaart. ‘Daardoor heeft zich bij ons een extreme piek voorgedaan, maar ik verwacht dat de situatie in een week of twee is genormaliseerd’.

Hij noemt de berichten over wachttijden van zeven tot negen dagen ‘wel erg aan de hoge kant’, maar wil niet zeggen hoe lang die dan wel zouden zijn. Hij wijst erop dat RWG al allerlei maatregelen heeft genomen, zoals de invoering van een minimum callsize van vijftien moves, de introductie van de Barge Barometer en de mogelijkheid om exportcontainers bij de terminal van Kramer te lossen.

Laatst gewijzigd: 31 mei 2017 16:11